N. N.
1985-ben a Magyar Filmintézet akkori igazgatója, Nemeskürty István kezdeményezésére megkezdődtek a magyar filmtörténet megírásának előmunkálatai. A végleges koncepció kialakítása után munkacsoportok jöttek létre a magyar film 1945 és 1985 közötti történetének feldolgozására. Ezzel a munkával párhuzamosan 1986. novemberében az Intézet különböző osztályainak munkatársai csoportot alakítottak a közép- és kelet-európai országok filmművészetének összehasonlító tanulmányozására – mindvégig kitekintéssel a többi európai ország filmgyártására is.
1988. február 25–26-án az Intézet munkatársai filmtörténeti kutatásaik részeredményeit ismertették egy szűkebb szakmai közönség előtt. A kétnapos tanácskozás programjában az 1938–39, valamint az 1945–48 közötti években készült híradó- és dokumentumfilmekből összeállítást vetítettek. Gertler Viktor Hazugság nélkül (1945) című filmjét Balogh Gyöngyi és Hirsch Tibor előadása követte Hagyományok az 1945 és 1948 közötti magyar filmekben címmel. A második napon Szőts István mondott bevezetőt az Ének a búzamezőkről (1947) és a Kövek, várak, emberek (1955) című filmjei előtt. Szőts István pályájáról Fazekas Eszter és Pintér Judit tartottak előadást.
A Magyar Filmintézet fontosnak tartja, hogy a keletkezésükkor különböző okok miatt feledésre ítélt jelentős műveket az eltelt évtizedek ellenére a köztudat részévé tegye.
Marx József előadása Radványi Géza rendhagyó pályájáról szólt.
A közép- és kelet-európai országok filmjeiről folytatott kerekasztal-beszélgetéssel zárult a második nap programja. Az e térségbe tartozó országok politikatörténeti és kulturális hagyományainak elemzéséből kiindulva keresték az azonosságokat és eltéréseket, a legfőbb tendenciákat a filmek tematikájában és az ábrázolási módban.
Az előadások egy része – más írásokkal együtt – a Filmkultúra 1988. áprilisi számában fog megjelenni.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1988/04 64. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5062 |