A szerkesztőség
A zsűri befejezte a Filmvilág és a Filmjus „Szerzőket keresünk!” pályázatának értékelést. Nagy örömünkre szolgált, hogy a legutóbbi pályázatunkhoz képest majdnem kétszer annyi, összesen 225 pályázat érkezett a szerkesztőséghez. Változatos műfajú és témájú írásokat kaptunk a rendezői portrétól az interjún, kritikán és filmzene- és média-elemzésen keresztül a személyes hangvételű élménybeszámolóig. A sokféleség mellett feltűnőek voltak a hasonlóságok (és hiányok) is.
Némileg az útkereső hazai film kritikájaként is felfogható, hogy kevesen választottak magyar filmet vagy alkotót témaként, és az is kiderült, hogy a magyar filmesek közül Pálfi György és Antal Nimród a legnépszerűbb pályázóink között, akiknek filmjeivel több elemzés is foglalkozott. A külföldi alkotók közül David Lynch, David Cronenberg és M. Night Shyamalan, számítottak favoritnak és a szerzők írásaiban minduntalan felbukkanó és visszatérő elem volt a transzcendencia, álom, virtualitás témaköre.
A megelőző pályázatokhoz képest jól látszik a pályamunkákban a ’90-es években bekövetkezett ún. „elméleti sokk” hatása is. Érezhetően és örvendetesen növekedett a pályázók elméleti felkészültsége, ismeretanyaga, nőtt az írások átlagos színvonala, ez alkalommal csak elvétve akadt dilettáns írás. Másrészről viszont érezhető volt mindennek a veszélye is. A tudományos kategóriák, elméleti műszavak és teóriák térnyerésének jórészt a személyesség és az egyéni stílus látta kárát. Emellett felhívta a figyelmet a töredékesen elsajátított vagy félig értett, a szakzsargon szavainak „varázserejében” bízó megilletődött tanácstalanságra is. A jelen és jövő kritikus- és olvasónemzedékeinek egyik legfontosabb feladata valószínűleg épp az elméleti felkészültség, az eredeti gondolkodás és a stiláris erő egyesítése lesz. Így a pályázatok elbírálásánál azokat az írásokat részesítettük előnyben, ahol a szakmai felkészültség valamint a témaválasztás és stílus eredetisége mellett felismerhető volt a szerző személyes kéznyoma.
Mivel sok jó színvonalú írás született, de nem volt köztük egyértelműen kiemelkedő, így a zsűri első helyezést nem adott ki, annak összegét felosztotta a második és harmadik helyezett pályázók díjai között.
II. díj (60.000 – 60.000 Ft)
Juhász Balázs (Budapest): Lynch-hangulat (Hang és zeneiség David Lynch filmjeiben)
Ádám Kata (Törökbálint): Hangos „néma filmek” (A Hukkle és A kopár sziget)
III. díj (3 x 30.000 Ft)
Mersich Gábor (Budapest): A képregényrajzoló szerződése (Art Spiegelman: Maus)
Teszár Dávid (Szolnok): Az intellektuális provokátor (Shinya Tsukamoto)
Tóth Dezső (Dunaújváros): Truman felett az ég
A szerkesztőség dicséretben részesíti a következő írások szerzőit:
Farkas László (Szekszárd): Industrial videók
Darab Ágnes-Zsuzsa (Budapest): Nevelőnők a filmvásznon
Erdélyi Eszter (Szeged): Executio praecox (Hitchcock: Szédülés)
Bun Zoltán (Debrecen): A szörnytest (Cronenberg és a CH építészcsoport)
Szále Ferenc (Budapest): Tim játszótere (Tim Burton)
Schreiber András (Solymár): Fekete sereg (Blaxploation)
Nemes Zoltán Márió (Nyárád): Hasonmásverseny (Cronenberg és Greenaway)
Váró Kata Anna (Debrecen): Mike Hodges-interjú
Színvonalas írásokat kaptunk még az alábbi szerzőktől:
Baski Sándor, Bene András, Csanádi Péter, Csikós Judit, Fábián Balázs, Fábián László, Farkas Henrik, Lengyel Katalin, Marczinka Csaba, Nagy Dávid, Nyers Gyula, Orosz Szilárd, Osztás Anett, Péteri Vanda, Sebők Mihály, Soós Tamás, Szabó Tamás, Szalóky Melinda, Varga Enikő.
Az említetteken kívül a többi pályázót is szívesen látjuk szerzőink között.
Minden résztvevőnek köszönjük a munkáját.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2005/01 03. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4774 |