rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Párjáték

Harmat György

 

Az ilyen ómódi film ritka manapság. Először is fekete-fehér, holott 1985-ben készült. Azután: sztárok nincsenek benne, „csak” remek színészek. Története hétköznapi: Gaston házasember, Victor független. Mindketten a másik szerepére vágynak. Egy időre lakást (és életmódot) cserélnek egymással. Míg rá nem jönnek... Mire is? Hogy így sem jó és úgy semjó? Vagy hogy: így is jó meg úgy is jó? Nehéz választani. Jean Marboeuf író-rendező megértő látásmódja, a groteszk iránti érzéke a csehekével rokon, ugyanakkor összetéveszthetetlenül francia. Indításképpen a füstös szórakozóhelyen a sanzonett Prévert-ről és Cosmáról énekel. A középkoruk felé haladó, önsajnáló és -sajnáltató férfialakok (kiemelkedően szép) jazzes klarinétfutamoktól kísérve, látványos fény-árnyék hatások közepette, libbenő hangulatok, humoros epizódok sodrában gabalyodnak bele próbálkozásaikba, hogy végre úgy éljenek, amint szeretnének. Az új hullámig kell visszahátrálnunk az időben, hogy a Párjáték rokonaira leljünk (Truffaut-t idéző az epilógus alkalmazása: az egyik szereplő szobájában, ott a falon a nouvelle vague „szentjei” közül Hitchcocknak és Monroe-nak – Niagara – a plakátja). Marboeuf stílusa mégis roppant egyéni, beleférnek az olyan tüneményes pillanatok, mint amikor temetésen a feleség sírjába a szerető utánadobja az elhunyt bugyiját, vagy amikor a parányi liftből egymás után – különböző tárgyakkal felszerelve – tömérdek ember masíroz ki.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1990/09 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4708

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1053 átlag: 5.58