Varró Attila
A törzsfejlődés legtökéletesebb gyilkoló-gépeinek tartott cápák számára alapvetően két tevékenység szükséges az életben maradáshoz: a rendszeres vadászat táplálékigényük kielégítésére, valamint a folyamatos mozgás, amely biztosítja oxigén-ellátásukat. Az akciófilmek hatásmechanizmusát ugyanez a kettős követelményrendszer szabályozza – rendszeres időközönként adagolt vérontás és könyörtelen logikával előrehaladó, mozgalmas cselekmény nélkül menthetetlenül elsorvadnak vagy unalomba fulladnak. Már ezért is furcsa, hogy a Spielberg-alapmű ikráiból huszonöt esztendeje szaporodó cápa-filmek rendre elkerülik meleg áramlatait, szívesebben ólálkodva a harmatgyenge horrorok, nehézkes búvárkaland-filmek és ál-dokumentumdrámák langyos, partmenti vizeiben. Ez a negyed század azonban nem telt el hiába, a műfaj csak egy akció-specialistára várt, aki boszorkánykonyhája mélyén végre létrehozza az ígéretes hibridet: a cápafilm-evolúció tetőpontját jelentő Háborgó mélységet.
Az alaptörténet roppant ismerős: Dr. Susan McAlester epidemiológus az öregeket fenyegető Alzheimer-kór ellen genetikai úton új cápafajt teremt, amelynek mesterségesen megnövelt agykérgéből gyógyító szérum csapolható. A négy hal azonban a számukra elrendeltetett sors helyett a lázadást választja: istenük ellen fordulva megpróbálnak kitörni mélytengeri laboratórium-börtönükből. Frankenstein doktornő maroknyi..., de talán kár is folytatni, mivel a sztori csupán a millenniumi Hollywood bevált sablonjait követi: profanizált kora-keresztény allegória (a hét főbűnt megtestesítő zarándokcsapat spirituális útja a halál völgyén át a fény felé), stációként egy-két bibliai kinyilatkoztatással. A film érdemeit – elcsépelt forgatókönyve és színtelen színészgárdája helyett – kizárólag Renny Harlinnak köszönheti, aki remek lehetőséget kapott, hogy mindkét rendezői adottságát egyszerre kamatoztassa: a zárt, ingerszegény környezetet (börtön, reptér, havas hegycsúcs) kreatívan kihasználva, akciójeleneteit a tőle megszokott kitűnő ritmusérzékkel időzítve feszes, drámai látvány-mozit forgatott a tengeralatti bázisban rekedt túlélőkről, egyúttal sikeresen megküzdve a műfaji örökség kihívásaival: cápánként számolt le a klasszikus Jaws-sorozat mind a négy epizódjával, szemléletesen bebizonyítva az emberi faj felsőbbrendűségét Spielberg és klónjai felett.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1999/12 58-59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4669 |