Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

A 13. harcos

Varró Attila

 

Kerek háromszáz évvel Mohamed medinai futása után és közel egy évezreddel a PFSZ megalakulása előtt egy arab költő és donjuan, Ahmed Ibn Fahdian kalifája haragja elől kényszer-nagykövetként a zord északra menekül. A kegyvesztett udvari bárd egy emberevő szörny elpusztítására szerveződött viking elit-osztag fogságába esik, majd egy baljóslat folytán 13. harcosként csatlakoznia kell a bárdolatlan, piszkos tizenkettőhöz. A különítmény a szokásos etnikai súrlódások ellenére (művelt mór a barbárok között) lassan befogadja, és Fahdian a véres dzsihad végére nemcsak igazi harcossá, de személyes élményanyaggal rendelkező, ígéretes művésszé érik: Beowulf című hőskölteménye a germán kultúrkör halhatatlan kordokumentummá vált. Hiába, senki sem lehet próféta a saját hazájában.

Amikor a Touchstone döntéshozói elolvasták az óangol eposz Michael Crichton-féle átértelmezésének (Halottevők) egyetlen soros szinopszisát – „Rejtélyes ragadozó a nomádok hordájában, aki drágán adja az életét” – érdekes módon John McTiernan neve ötlött először eszükbe. A stúdió választása első osztályú volt; managementje huszadrangú. Az elhúzódó előkészületek során a sztárgárda Banderasnyira zsugorodott (elveszítve a Buliwyf szerepére kiszemelt Schwarzeneggert), a kínkeserves kanadai forgatás alatt a stáb elfogyasztotta a statisztéria egy részét (ami látható is a tömegjeleneteken), a kész film pedig forgalmazási egyeztetések miatt egy évet pihent érckoporsójában. Ennyi késés után nem csoda, hogy a 13. harcos úgy néz ki, mintha harminc éve készült volna – Allahnak hála. Szemben a klasszikus kalandfilmek felpörgetett mai remake-jeivel (Robin Hood, Zorro, Nemo kapitány) McTiernan filmje visszatérés a hagyományos, méltóságteljes történetmeséléshez, amely – szükségtelen szerelmi szálak vagy komikus kitérők nélkül – feltartóztathatatlanul halad a valószerűen sivár végkifejlet felé: a csata befejeztével a hősök szétszélednek, a halotti máglyák leégnek, a krónikás pedig hozzálát egy sikergyanús forgatókönyvhöz az egy millenniummal későbbi új barbárok számára.

Elvégre ki Korán kel – aranyat lel.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/10 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4611

Kulcsszavak: 1990-es évek, adaptáció, Játékfilm, középkor, multikulturalizmus, Történelmi film (világ), USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 1359 átlag: 5.39