rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Goodbye Emmanuelle

Báron György

 

Olyanok ezek a langyos kis erotikus filmecskék, mint ama anekdotabeli leányzó, ki egyszerre vágyott kéj hölgy lenni és a szüzességét is megtartani. Pocsék örömlány vált így belőle, ráadásul ártatlansága is elveszett az ügyetlenkedések közepette. Emmanuelle szeretné megdobogtatni a tiszta szerelemre vágyó romantikus szíveket, de ugyanakkor nyújtani kíván valamit a kéjleső szemeknek is. Szív s szem egyaránt kielégítetlen marad a mímelt kielégülések e virágesőjében. Tertium non datur. Pornográfia van és művészet van. Mindkettő – a színéről és a visszájáról – fájdalmasan valóságos: valamit megsejtet a test és a vágyak szédítő mélységeiből. Az Emmanuelle azonban olyan, akár egy pettingezéssel egybekotyvasztott giccses lányregény. Úgy tenni, mintha: igen, a művészet – Osima, Borowczyk, Bergman, Makavejev, Jancsó, sorolhatnánk – tudja ezt. Úgy tenni: a nyers pornó felségterülete. Az Emmanuelle úgy tesz, mintha úgy tenne. S közben szerelmi románcot perget, melyről úgy lógnak le az esedékes és kötelező ágyjelenetek, mint báli ruháról a sebtiben odafércelt, kopott kabátgombok.

Seychelles-szigetek, szerecsen inas, napfény, tengerpart, unatkozó fehér bőrű úr és úrhölgy a zümmögő ventilátor árnyékában. Feleség elhagyja férjet egy harmadikért. Férj mindent megtesz, visszaszerezze elcsábult hitvesét. Végül feleség a szeretővel végleg eltávozik. Goodbye. Ez a lányregény. S közben: mindenki mindenkivel. Finoman, imitálva, aszexuális nyafkasággal. Ez az erotikus film. A színészek rosszak és nem tudják eljátszani a történetet. A színészek rosszak és nem tudják eljátszani a szeretkezés-imitációkat. Nem dönthető el: a gyönge lányregényt kívánják takargatni gyönge erotikával vagy fordítva. Végül a polgár – már aki – jól jár: kap némi kis szexet, anélkül, hogy pornómoziba kéne alázkodnia és szépelgő lektűrt, anélkül, hogy művészettel fájdítaná a fejét.

„Dalol a klitorisz” – írta az erotikus filmekről szóló elemzése címéül Bikácsy Gergely (Filmvilág 90/2.). Nos, e filmben nem dalol; még halk nyekergésre sem futja. Se vonó, se hangszer: nincs mi megszólalhatna. A vászonról frigiditás és impotencia sugárzik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1990/07 55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4386

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1721 átlag: 5.52