Fáber András
Idén harmadszor rendezik meg Genfben A holnap sztárjai (Les stars de demain) nevű nemzetközi filmfesztivált. A rendezvény abban különbözik a világszerte megrendezett fesztiválok túlnyomó többségétől, hogy itt nem a filmek, hanem kizárólag a szereplők versenyeznek egymással.
A hitújító Jean Calvin és a Társadalmi szerződést író Jean-Jacques Rousseau szülővárosa egy idő óta mintha feladná hagyományos puritanizmusát, s mind több eseménnyel hódol a művészetek lé-ha világának.
A genfi filmfesztivál szokatlanul rövid ideig tart, mindössze négy-öt napig, s ezen idő alatt tizenöt-húsz – nagyrészt európai – filmet vetítenek le.
A tavalyi első díjat, a harmincezer frankos Bourse Barclay-t a szovjet Natalja Nyegoda nyerte, Vaszilij Picsul időközben nálunk is sikerrel játszott filmjében, A kis Verában nyújtott kabinetalakításáért (a fesztivált ugyanis – üzleti és reklám-okokból – minden évben valamely tehetős cég szponzorálja). A megosztott második díjat az angol Ruth Sheen (Mike Leigh Szép remények című filmjében), illetve a fiatal lengyel Olaf Lubaszenko (Krzysztof Kie¶lowski Rövidfilm a szerelemről című alkotásában) kapta, s nagy sikere volt – hármas szerepében – a lengyel Dorotha Segdának, aki magyar színekben indult, mint Enyedi Ildikó Az én huszadik századom című, a tavalyi cannes-i filmfesztiválon Arany kamera díjjal kitüntetett filmjének női főszereplője.
Ritka a kizárólagosan színész-fesztivál, ezért jegyezzük meg, hogy a Kelet-Európából származó színészek és színésznők jó szereplése egyáltalán nem meglepő, hiszen világszerte nagy ázsiója van a kelet-európai játékmodornak, különösen a személyiség hitelességére építő, „eszköztelen” lengyel-orosz iskolának.
Az Európai Közösséget jelképező, tizenkét csillagból álló karika várhatólag rövidesen kibővül, s feltehetőleg a résztvevő nemzeti filmművészetek sora is újabbakkal gazdagodik Genfben.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1990/05 63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4355 |