rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Érzelmes csodabogarak

Ardai Zoltán

 

A nézõk közé kilépõ táblakép- és mozialakok, illetve a festményi világokba és mozijelenetekbe beférkõzött nézõfigurák kultúrtörténetében az Érzelmes csodabogarak figyelemre méltó állomást jelent. Mint egyes korábbi Nichetti-burleszkekben, így a hasonlóan fantasztikus bonyolítású Szappantolvajokban, itt is érzõdik némi Woody Allen-féle ösztönzés, de ezúttal szembetûnõbb egy másik Amerika-felõli hatás: a Zemeckis-i technikáé. Csupán a technikáé, a Roger nyúl a pácban viágképét ugyanis Nichetti éppenséggel kifordítja. A jólelkû evilági fõhõs, rajzlényecskék barátja, aki maga is rendhagyó módon mozog siváran tülekvõ környezetében, itt nem bebocsátást nyer a rajzfilm-édenbe, mint Zemeckisnél, hanem önnön gúnyrajz-változatává válik. A Nichetti-játszotta szegény szinkronkészítõn mintegy szakmai ártalomként hatalmasodik el a metamorfózis. Elrajzosodott korpuszát, miként Wells láthatatlan embere, vagy az újabb generációs Darkman, fáslikba tekeri, felkesztyûzi stb., de nem menekülvén egy elõre-rettegett ágyjelenettõl, végül mégis leleplezõdik türelmetlen szerelme elõtt. A sokat megélt lány azonban nem riad el tõle, sõt fellélegezve nevet szégyenkezésén, („hát ez a baj?”), hisz attól tartott, hogy már õt sem szeretheti. Hogy már senkit sem szerethet. A felderült nõ és az érzékeny férfikarikatúra szenvedélyes gubancba fonódik össze. Hogy ez a kissé morbid vidámságú záróképsor miért nem merõ blõdli, azt az értheti meg, aki a filmet eddig fõként mint pornó-paródiát követte. (A filmbeli szinkronstúdióban nem csupán rajzmûvekkel adódik tennivaló, a lány pedig, szerte a városban, perverzeket elégít ki naphosszat – csupa olyan meglepõ perverzió vonul itt fel, amely nem igényli a közvetlen szexuális érintkezést.) E paródia bensõséges világvégi filozofikuma többféleképp hangsúlyozható, de az az olvasat, amit a film itthoni címe sugall (eszerint nem máson kell itt szórakoznunk, mint néhány ritka-muris jóbolond belügyein) nem egyenrangú a többivel, egyszerûen csak értetlen.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/11 55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4243

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 3283 átlag: 5.41