Koltai Ágnes
Szokvány amerikai ellen-karriertörténet a Wall Street (Tõzsdecápák) árnyékában; egy parvenu bank-zsúrfiú tündöklésének és unalmasán undok bukásának édes-keserû históriája. Éles társadalomkritikával persze. Mindenki megkapja a magáét, a bróker, az ostoba feleség, a butuska szeretõ, a gátlástalan politikus, a megvesztegethetõ ügyvéd és az alkoholista íróújságíró. Ez szinte már kötelezõ, ha amerikai regényrõl és annak filmes adaptációjáról beszélünk.
A zolai naturalizmust és a balzaci kritikai realizmust megirigylõ Tom Wolfe Brian De Palma kezére adta három évvel ezelõtt írt, bestseller-lista vezetõ könyvét, s ebbõl a különös kézfogóból olyan film született, amelybõl senki sem ismerhet magára. Ez nem a Kandirozott mandarinzselészínû áramvonal szellemesen csípõs világa, s nem is Palma elegáns-intelligens filmnyelve. A Hiúságok máglyája képekkel illusztrált társadalmi kiáltvány Paul Fussel szellemében – afféle „bátor” bizonygatása annak, hogy igenis léteznek egymástól jól elkülönült osztályok Amerikában. Ám ami Fussel tudományos esszéjében (Osztálylétrán Amerikában) helyénvaló, az Brian de Palma filmjében iskolásán okoskodó.
A film hõsei szociológiai kategóriák kacagó, síró, ordítozó megtestesítõi, akik úgy viselkednek, beszélnek és buknak alá a megvetés pállott aurájába, mint a bábok. Drámaiatlanul tragikusak, akár ha a tengerparti verõfény vagy az óceáni tájfun színházi látképében lépnének fel.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 1991/08 60. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4181 |