rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Képeslapok a szakadékból

Békés Pál

 

Ez a film egy filmforgatáson kezdõdik. E nyitány a maga újszerûségével nyomban mellbevág. A hátralévõ nyolcvan perc javarészt anya és leánya rivalizálásáról, és annak valamennyi ágas-bogas pszichés gubancáról szól. Ez egyenesen letaglóz. Anya és leánya – mit tesz isten – színésznõk. Versengésük fõbb területei a következõk: 1. Ki a jobb elõadó? 2. Ki hat jobban a férfiakra? 3. Ki bírja jobban a stresszt? Az anya? (Alkohol.) A lánya? (Kábítószer.) A nézõt falhoz állítja a sosemlátott motívumok árja.

A rendezõ, Mike Nichols kézenfekvõ megoldást választott: csakis átlagon felüli színészek tehetik az átlag alattit legalább átlagossá. És megtett minden tõle telhetõt. A leány: Meryl Streep, az anya: Shirley MacLaine, a filmbeli film rendezõje: Gene Hackman.

Azt hiszem elmondtam mindent. – Nem, egy váratlan fordulattal még adós vagyok. Tudom, hogy hihetetlen, mégis tessék megbékélni a gondolattal: a történet happy end-del végzõdik. A kábítószer-veszedelem elmúlik, az anya mosolyogva szurkolja végig leánya zenés-táncos mennybemenetelét a reflektorok kereszttüzében, a kamerák elõtt.

A mozi ismét magához nyúlt témáért.

Kérdés – ha van – csupán annyi, hogy miért uralgott el a mozin ennyire önmaga. Egy ideig lehetett lilultan rajongani az önreflexivitás új meg új változataiért, elemezgetni az egymást bámuló tükrök bizsergetõ rafinériáját (az alkotó kódolt, a befogadó dekódolt, s jól megvoltak egymással).

Napjaink jellegzetes „film a filmrõl”-filmjében azonban a mozi csupán téma. Életterep. Nincs mögöttes, nincs mit dekódolni. Az untig ismételt motívumok – a sztárok belvilága, film az egész világ és filmszínész benne minden férfi és nõ stb. stb. – egyrészt megfosztották a mozit minden titkától, másrészt létrehozták a showbiz önmaga farkába harapó házi-mítoszát.

A mûfaj önmagát idézõ idézõjelei persze ott fityegnek még a vászon körül – de ki veszi észre? Klisékké koptak az idézõjelek is, leakaszthatok a díszletraktár szögeirõl, mint bármely horror-, western- vagy sci-fi-kellék.

Aki megnézi a képeslapokat... nemigen csalatkozhat. Jó minõségû, használható darab, újszerû, megkímélt állapotban, molymentesítve.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/05 57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4126

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1155 átlag: 5.48