rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

A halál keresztútján

Fáber András

 

A film története – legalábbis amerikai szemmel nézve úgy hathat – a történelmi múltban, vagyis 1929-ben játszódik. Ez nemcsak a mostanság oly divatos retro-atmoszféra megértése szempontjából fontos adalék: tudvalévő, hogy a választott időpont, melyben Joel Coen rendező és „tettestársai” a cselekményt játszatják, a prohibició végnapjaira, illetőleg a nagy gazdasági válság előestéjére esik: ez egyszersmind a klasszikus amerikai gengsztertörténetek fénykora, amelyet jeles rendezők (Coppola, Scorsese, De Palma) ma is szívesen elevenítenek föl.

Ebben a korban és ebben a közegben hordozza meg blazírt képét és makulátlan kalapját a kitűnő Albert Finney, aki italo-amerikai és judeo-amerikai gengszterek rivalizálásából azáltal igyekszik jellegzetes, poszt-cowboy magányos hősként élve kikerülni, hogy mindig egy lépéssel tovább gondolkodik környezeténél. Az olasz gengvezér illően érzelmes és családszerető minden kegyetlensége mellett, a zsidó haver (érdekes újítás a gengszterfilmek tipológiájában) kellően cinikus és siránkozó, hősünk pedig példamutatóan nemeslelkű, bár ezt a durva közegben titkolnia kell.

Egy nagy hagyományú műfaj viszonylag igényes késői darabja a film, csaknem élő karakterekkel és elég fordulatos cselekménnyel a leselkedő halál árnyékában.

Leo kalapja pedig olyasmi, mint Humphrey Bogart ballonkabátja – kissé fáradtabb színben. S a mai világban már ez a szín is méltánylandó.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/05 56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4124

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1270 átlag: 5.5