Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Játsz/ma

Schubert Gusztáv

 

Mizantróp milliomos negyvennyolcadik születésnapjára készül. Baljós dátum, ennyi idős volt apja is, amikor szerény castellója ormáról a mélybe vetette magát. Így aztán érthető, ha ünnepi vacsoráját, bigmac és másnapos muffin, a lehető legexkluzívabb társaságban óhajtja elfogyasztani, egymagában. Ha hagynák. Súlytalan életét hamarosan elsodorja a játék, amire öccse befizette a titokzatos CRS társaságnál. Már az antré is kedves: a kastélykertben kificamodott tagokkal bohócarcú bábu hever, rajta apa hálókabátja, amiben azon a végzetes napon elszállt a felhők közé. A bábu szájában kulcs, CRS felirattal. Az élvekbe vont mágnás még nem sejtheti, kapóra jön majd, amikor egy álkór-ház sötét alagsorából kell menekülnie egy álpincérnővel egy mozdulni nem akaró ál-liftben. De a szép lassan eldurvuló játék hamarosan kiműveli: a balsorsban kulcsfontosságúak a finom részletek, egy ablaktekerő kurbli, egy olvasólámpa füstölgő árcédulája életet menthet. Hogy miképpen, azt nem volna ildomos idejekorán elfecsegni. Elég legyen annyi, annak az izgalmas kirakósjátéknak a hívei, amelyet Fincher a Hetedikben, a forgatókönyvíró Ferris A hálózat csapdájában mesterfokon játszott, most sem fognak csalódni. Talán még azok sem, akik Borges fantasztikus sorsnovelláit tartják a kalandjáték magasiskolájának. Akár A babilóniai sorsjátékban, a forgandó szerencse itt is a gőg tompasága ellen dolgozik, az összeomlásban ott a felemelkedés: „Voltam prokonzul, mint mindenki Babiloniában, s mint mindenki, rabszolga; ismertem a hatalmat, az elnyomatást, a börtönt.” C’est la vie, mondanánk, így kerek, csakhát az élet cseppet sem hasonlít a babilóniai sorsjátékra, a milliomos talán még ébredhetne vagyonából kiforgatva egy poros mexikói temetőben, a vizeshátú peón azonban a legritkább esetben találja magát reggelre kelve baldachinos ágyban. Életfogytig, belebutulásig daráljuk a szerepünket, a sors nem forog. Most két órában eljátszhatunk a gondolattal, hogy mégis.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1998/03 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3642

Kulcsszavak: 1990-es évek, Játékfilm, pszichológia, thriller, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 1192 átlag: 5.46