Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

És a nyolcadik napon

Schubert Gusztáv

 

Az első napon Isten megteremtette a vizet. A másodikon a szelet. A harmadikon a hanglemezt. A negyediken a televíziót. És a nyolcadikon? Megteremtette Georges-t, akitől ez az apokrif teremtéstörténet származik. Georges más, mint a többi belga. Óriáscsecsemő, hatalmas kerekded fejjel, pisze orral, mandulavágású szemmel. Georges mongolidióta. (Maga a „színész”, az Arany Pálmával jutalmazott Pascal Duquenne is az.)

Harry mértékre szabott átlagbelga. Menedzsereket okít biztos fellépésre és jómodorra: játszd az őszintét, mosolyogj, lelkesedj, robotlétedre próbálj embernek látszani.

A Vadember vagy a Candide ismeretében egy percig sem lehet kérdéses, kettejük közül a „másik”, a rendellenes van kedvezőbb pozícióban az Úr színe és a gall szellem előtt. A hatodik nap teremtménye, Harry, a selejtes prototípus; Georges, az együgyű, a javított kiadás. Egyetlen ügye: a szeretet. A derék „mongol” (álmában sorstársaival tatár lovacskán üget) bensőséges viszonyban él emberrel, állattal, fűvel és fával. Meghallja a frissen nyírt pázsit jajveszékelését, átérzi a porszívóba szippantott hangya iszonyatát, a platán kérges törzsét ölelve fává változik, a katicabogár röptét követve maga is magasba száll.

Harrynak van mit tanulnia tőle. Ha nem is annyit, amennyit Jaco Van Dormael, a Toto, a hősben még nagy ígéretnek mutatkozó rendező üdvösnek tart. Georges ártatlan, naiv élete, ahelyett, hogy görbe tükröt tartana elénk, idővel kezd ideálisnak látszani. A néző szinte sajnálja már, hogy nem szellemi fogyatékosnak született. Ezen a butaságon az sem segít, hogy a történet végére Georges sorsa rosszra fordul: szerelmét elszakítják tőle, barátja gyógyultan távozik. Nem marad számára más, csak a halál. A szatírát szétáztatja a könnyes melodráma. A valóságérzéket – mint tavalyelőtt Cannes-ban – a csodaváró tömeghisztéria. A fogyatékosokkal Dormael filmje után sem fogunk majd bölcsebben együtt élni: a szent együgyűség imádata nem gyógyír, ráadás a bajra.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1998/01 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3583

Kulcsszavak: 1990-es évek, belga film, fogyatékosság, Játékfilm, Melodráma,


Cikk értékelése:szavazat: 1352 átlag: 5.54