Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Alul semmi

Nevelős Zoltán

 

A hat férfi, akin alul nincs semmi, az angolok Ózdján, Sheffieldben maradt le az ipari fejlődés szédítő iramában, a lelakatolt acélművet már legfeljebb csak síndarabokat lopni látogatják, munkahely helyett pedig a munkaközvetítőbe járnak be, ahol csak tovább fogy a remény a boldogulásra. Egy férfivetkőző-show plakátja láttán születik meg a főszereplő Gaz, egy tartásdíjat nyögő, elvált apa fejében az elhatározás, hogy ha már úgyis kilóg a fenekük a nadrágból, kovácsolhatnának ebből tőkét. Akkor már történjék mindez pénzért.

Amíg Gaz összehozza a vetkőzőtársulatot, ízelítőt kapunk abból, hogyan is élnek ma Angliában azok, akik értenek valamihez, csak nem jut nekik munka. A tragikum azonban rendre komikumba fordul. A fiúk ugyanis nem szépek, nem nagyon fiatalok, és táncolni sem tudnak. Sorsuk mégis úgy fordul, hogy megváltó a nagy kihívás, mindegyikük esetében nem marad más, mint a vetkőzőszám. Egyszer, egyetlen alkalommal megmutatnak mindent, ha már más nem maradt, akkor azt, amit a természet adott.

A munkanélküliség drámája így válik vígjátéki alaphelyzetté, és éppen ebben rejlik a film ereje, ahogy a reménytelenség közepén képes mosolyt fakasztani, sőt hahotára ingerelni. A legféktelenebb jelenet talán az, amikor a fiúk már a munkaközvetítő előtti sorban is tánclépésekkel araszolgatnak előre, amikor a rádióban megszólal a Hot Stuff Donna Summertől. Hiába, már ők is „forró cucc” lettek.

Ugyanilyen mesterien fagyasztja az arcunkra a mosolyt egy-egy fordulat, például mikor a tagtoborzó felvételin egy negyvenes férfi bohóctréfába illő vetkőzése után megszégyenülten távozik az odakint váró gyerekeihez.

Gyengébb pontjain a film felszínesen kap bele egy-egy témába, ilyen a főhős közhelyes kapcsolata sérült és sértődős kisfiával – a bevett „elvált szülők gyermeke” típus –, vagy két fiú meleg egymásra találásának története. Ám ezek sem felhősítik be a film élvezhetőségét. Az Alul semmit bátran tarthatjuk az év legkomolyabb vígjátékának.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1998/01 57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3582

Kulcsszavak: 1990-es évek, angol film, család(i viszonyok), gazdasági válság, komédia, munkanélküliség, Vígjáték,


Cikk értékelése:szavazat: 1150 átlag: 5.55