Kis Anna
Fiennes márkajelzéssel ellátott, dinasztikus műalkotás lett az Anyegin: a rendező, a zeneszerző, a producer és a címszereplő mind-mind Fiennes névre hallgat.
A film mélabús, borongós és szép, akár a két főhős, tempója lassan hömpölygő, mely utóbbi tekintetben valószínűleg nem kívánja tükrözni Puskin sorainak lüktetését. A világirodalom gyöngyszemeihez nagy sztárokkal és romantikus korhangulat-festéssel közelítő feldolgozásokban elengedhetetlenül hemzsegő, szépelgő képek mellett Martha Fiennesnál megfér a szép is, és feltűnően nagy a feszültségkeltő csend: a rendező finoman bánik a zenével (leszámítva a könnyes finálét), és látható vonzódást mutat az elnémított, „hangos” jelenetek iránt. Főszerepet oszt a – minél költőibb, annál jobb – díszleteknek, tájaknak és kosztümöknek, Puskinnál a környezet mégis jóval önállóbb jelentőségű életet él. A filmben a környező orosz földbirtokos nemesi világ valósága a két főszereplő fojtott lelki világából eredő, álom-lázálomszerű szféra függvényében jelenik meg, az érzelmi szál pedig mintha épp a szemet gyönyörködtető díszletek egyik kinövése volna.
Ralph Fiennes és Liv Tyler története szerelmibbre sikeredett a puskini szerelmi szálnál – drámaibb, idealizáltabb a tragikuma és idealizáltabbak a hősei is. Nem tűrték, és így száműzték személyiségükből a hétköznapi, önsorsrontó, kisstílű vonásokat. Tatjana decensen szenved, nem produkál „idegdrámát, bús női képet, sírást és ájulásokat”, s Anyegin is felmentést nyer az alól, hogy unalmában, rosszkedvében és merő bosszúból (Tatjana fentebb leírt viselkedése miatt) „bosszantja meg” Lenszkijt (a filmben Olga kezdeményezi a féltékenységre okot adó táncot). Még a párbaj előtt is megpróbálja, főhőshöz méltóan, józan eszére hallgatva lebeszélni őt – hadd legyen a saját haláláért is a mellékszereplő Lenszkij a felelős. Máskülönben hogyan számolnánk el maradék nélkül a vigaszul beiktatott lelki házassággal, amelyet Anyegin és Tatjana – metaforikusan – menyasszonyi fehérben és vőlegényi feketében a kedvünkért köt?
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2001/03 61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3255 |