Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Tigris és Sárkány

Varró Attila

 

A 90-es évek hajnalán tetőző kosztümös kung-fu/kalandfilm dömping idején csábító kihívást jelentett a neves Hong Kong-i filmművészek számára, hogy saját wuxia-darabbal bizonyítsák szakmai rátermettségüket és egyéni látásmódjukat a túltelített piacon. Miközben az elsővonalas akció újhullám vezéralakjai legendás népi hősök agyonkoptatott filmmeséibe leheltek új életet (Tsui Hark: Volt egyszer egy Kína, Ringo Lam: Lángoló menny), az európai nagyfesztiválok friss ígéretei rendszerint a természetfeletti elemekben bővelkedő shen gong szubzsánert részesítették előnyben: Ann Hui (A könyv és kard románca), Clara Law (A szerzetes) vagy Wong Kar-wai (Az idő hamvai) kísérletei azonban vitathatatlan művészi értékeik dacára nem fogalmazták újra az ősi műfajt, és jobbára visszhangtalanul tűntek el a mozipénztárak süllyesztőjében. Az évtized végén új jelentkező akadt a merész küldetésre, ezúttal az utolsó független kínai földdarabnak számító Tajvanról: a hollywoodi közelharcokban is bizonyító Ang Lee hat éves várakozás után végre megvalósíthatta régi álmát, és egy klasszikus wuxia-eposszal tért vissza mandarin gyökereihez.

A Wang Du-lu századfordulón írt regényciklusának közepéből kiragadott Tigris és sárkány igazi össznemzeti sztárparádét kínál a nemzetközi piac számára: míg Hong Kong hagyományait a műfaj veteránjának számító csodálatos Michelle Yeoh és az élete első kardforgató szerepét lenyűgöző magabiztossággal alakító Chow Yun-fat konfuciánus álompárja képviseli, ellenpontként az ifjú tajvani drámai színész, Chen Chang, illetve az új Gong Liként ünnepelt pekingi Zhang Ziyi formálja meg a Tao-kör egymásba olvadó őselemeit jelképező Tigrist és Sárkányt. A rangos színészgárda fajsúlyos alakítással hálálja meg a gazdag történet erőteljes karaktereit, miközben amatőr harcművészektől meglepő könnyedséggel táncolják végig a nélkülözhetetlen (valamint bravúrosan koreografált és fényképezett) wudan-légibaletteket. Lee azonban míves amerikai regényadaptációival (Jégvihar, A pokol lovasai) ellentétben ezúttal képtelen volt egységes történetbe foglalni a remekbeszabott epizódokat, a film közepébe iktatott terjengős flashback vagy a fogadóbeli komikus közjáték pedig csak tovább rontja az összképet.

A Tigris és sárkány a műfaj méltó belépője lehet a nyugati multiplexekbe, sőt az Oscar-mezőnyben is komoly eséllyel indulhat, de a wuxia még mindig vár a maga Vad bandájára. Talán Hu Hsziao-hsziennek majd sikerül.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/03 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3249

Kulcsszavak: 2000-es évek, Játékfilm, Kalandfilm, kínai film, kung-fu, USA film, wuxia/kínai kardjátékfilm,


Cikk értékelése:szavazat: 1074 átlag: 5.38