Kézai Krisztina
Vannak filmek, amelyek a főszereplők életről szólnak. Vannak filmek, amelyek a főszereplők haláláról. Esetleg mindkettőről.
Ez a film kivétel. Az abszolút főszereplő, minden cselekmény fő mozgatórugója még arra sem veszi a fáradságot, hogy egyszer megjelenjen a színen. Pedig minden egyéb szereplő erre vár. Ő nem. Vidáman kuksol a mamája hasában, míg a külvilágban hullanak a felnőttek, mint a legyek.
A mama kevésbé tűri jól a helyzetet, hiszen béranyaként arra vállalkozott, hogy egy kétes eredetű vagyon nagyhatalmú gazdáját és feleségét megajándékozza a várt örökössel. Az anya használat után eldobandó. Főleg, ha bebizonyosodik, hogy nem állt minden erejével ellen két bizonytalan származású és még bizonytalanabb jövőjű alaknak, akik nem átallottak szemet vetni a bébire és az érte remélt milliókra. A gén szerinti apa adakozás helyett azonban inkább beizzítja jól kiképzett killereit és egykori pénzbehajtóját, az ötvenes túlélőbajnokot.
Aki emlékszik még a Közönséges bűnözőkre, tudja mire számíthat. Senki nem az, aminek látszik, mindenki mindenkivel kavar, a Kedves Néző csak úgy kapkodja a fejét. Remek szereposztás, jó figurák, helyenként egy-két jó beszólás. Juliette Lewis pocakja fedezékéből lyukat robbant az ajtóba. Benicio del Toro pénzről tárgyal James Caannal egy kávé mellett. A végén mindenki tüzel és meghal. Vagy majdnem.
Leszámítva a bébit, aki végül mégis a világra jön, miközben miszlikké lőttek mindent a szülőszoba – civilben egy mexikói bordélyház szobája – körül. „Felnőttek” – gondolhatja dohogva magában a kupleráj közepén. „Férfiak” – gondolhatja dohogva magában a mama, amíg egy-két félig túlélő között betolják a mentőautóba. Néhány hörgés elhal a távolban.
Aki emlékszik még a Közönséges bűnözőkre, tudja mire számíthat. A film író-rendezője ezért a forgatókönyvéért kapta első Oscarját. Christopher McQuarrie-nek hívják.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2001/02 60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3219 |