Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Számkivetett

Mátyás Péter

 

A négy részből álló film elején hősünk, Chuck Noland, a munka megszállottja, egy repülőgép-szerencsétlenség következtében a Csendes-óceán lakatlan szigetére sodródik, ahol végeláthatatlan harcba kezd az életben maradásért. A második rész az emberi evolúció szimbolikus bemutatása a víz- és élelemszerzéstől a hajlék keresésén át a tűz felfedezéséig. A harmadik az életmentő tutaj elkészítésére és a tengeri utazás megpróbáltatásaira, míg a negyedik a civilizációba való visszatérésre koncentrál. Modern Robinson Crusoe-történet, ám míg Defoe a természet erőit legyőző, az emberi élet feltételeit megteremtő diadalmas ember eszményét hirdette, addig Zemeckis a társadalomból kiemelt, a technikai eszközeitől megfosztott embert állítja középpontba. Az elhagyatott és magányos Hanks ruhadarabjaival együtt fokozatosan megszabadul régi énjétől is. Felismeri a szerelem (menyasszonya arcképe) és a barátság (Wilson névre keresztelt röplabda) fontosságát, ám ezektől a közhelyektől a nézők nem lesznek boldogok. A rendező nem bízott a képek erejében, ezért Hanks időről-időre egyetlen társával, a megszemélyesített röplabdával monologizál. Bár a film nagyobb részében keveset beszélnek, ez mégis több a szükségesnél. Végül is mindaz, ami jó a Számkivetettben, az Defoe regényéből származik. A remény szimbólumaként partra vetett, angyalszárnyakat ábrázoló doboz viszont már amerikai találmány, akár a giccs címkéje is lehetne. Az érzelgős és konvencionális befejezés felemészti Hanks morális odüsszeiájának tartalékait. Így hiteltelen a szerelem és barátság szembeállítása a pénz és hatalom hétköznapi világával. Amikor pedig egy könnyek és eső áztatta édes-bús jelenetben hősünk a család szentségének nevében lemond szerelméről, a jobb ízlésűek elfordulnak a vászontól.

A Számkivetett Hollywood eszményeit illusztrálja szépen lekerekítve, biztonságos kliséket alkalmazva, az Oscar-díjra éhesen. Mi itt, Európában, más kultúrával a hátunk mögött, ugyanezt nevetségesnek érezzük.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/02 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3218

Kulcsszavak: 2000-es évek, giccs, hajókatasztrófa, Játékfilm, Kalandfilm, Katasztrófafilm, robinzonád, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 1178 átlag: 5.54