Pápai Zsolt
Tavaly az ismert okok miatt Hollywoodban gyorsan képbe kerültek a Marson játszódó sci-fik, ám a stúdiómogulok mintha megátalkodottan kerülnék a rutinos idegenvezetők szerződtetését a bolygót megcélzó filmexpedíciók levezényléséhez – a különböző istállókhoz tartozó producerek egymás sarkát taposva igyekeznek meglovagolni a trendet, s e sietséggel magyarázható, hogy csupán az A-kategóriás sci-fikhez elengedhetetlenül szükséges gigászi költségvetés előteremtésére fordítanak gondot, az alkalmas rendező kiválasztására már kevesebb időt és energiát vesztegetnek. Pedig a népszerű téma önmagában nem elég ahhoz, hogy sikerre vigyen egy produkciót: nemrég a sci-fi műfaját hírből is alig ismerő Brian DePalma balul sikerült kozmoszbéli kalandján (A Mars-mentőakció) rémüldözhetett a közönség, most pedig egy debütáns rendező próbálkozásán ámuldozhatunk.
2050-ben járunk. A Föld lassan lakhatatlanná válik, ezért az emberiség más planéták felé tapogatódzik. A vörös bolygó a Marsra induló misszió krónikája, mégpedig igen szikár kivitelezésben: Antony Hoffman rendező tüntetően hanyagolja a modernebb, ezredvégi effektek alkalmazását, emellett egynemű faktúrájú képekkel dolgozik, amelynek eredményeképp olyan az opusa, mintha évtizedekkel ezelőtt készült volna – mégsem minden élvezeti érték nélkül való a darab. Vitathatatlan, hogy Hoffman nem bonyolítja túl a sztorit, munkája mellett szól viszont, hogy jóval összefogottabb és egységesebb szerkezetű, mint Brian DePalmáé volt a közelmúltban. Noha a stáb tekintélyes része – a női főszerepet játszó Carrie-Anne Moss mellett két producer, továbbá a látvány- és a jelmeztervező is – a Mátrixból érkezett, ez a mozi nem csavaros meseszövéssel, parázs akciókkal és látványos tűzijátékokkal tüntet, megelégszik a hitelesen megfestett enteriőrök, a leleményesen megidézett tárgyi világ és az ötletesen fényképezett külső terek ábrázolásával. Egy szikkadt és szálkás, de azért tisztességesen összeütött, színvonalas B-mozit látunk tehát, melynek végére csupán egyetlen kérdőjel marad a néző előtt: vajon mire ment el a film tetemes, 78 millió dolláros büdzséje?
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2001/02 58-59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3215 |