Hungler Tímea
A méltán híres operatőr, Janusz Kaminski (Schindler listája, Ryan közlegény megmentése) első rendezésével meglehetősen melléfogott. Jóllehet a Lost Souls képi világát illetően hasonlatosan sejtelmes, mint műfaji előzményei, a misztikus horrorok (az operatőr visszafogott, pasztell színekkel dolgozik, az enteriőrök példának okáért kifejezetten szépek), a szüzsé azonban a képileg hommage-nak is tekinthető látványvilággal ellentétben, kifejezetten butácska, ráadásul plágium gyanús.
A Polanski-klasszikus, a Rosmary's Baby óta az Antikrisztus eljövetelét jósoló filmek, a démoni megszállottság motívumai elszaporodtak a vásznon (hogy csak a legismertebb verziókat említsük, az Omen és az Ördögűző szériái). Ezen mozik ismeretében a néző Antikrisztus-ügyben mondhatni kiművelt emberfővé vált: tudjuk, mi a pentákulum, hogy az Ördög száma a 666, hogy a Sátánt vérszomjas ebek vigyázzák, sőt a démoni torokhangok is ismerősek már. Ezért olyan kínos, hogy filmünk főszereplője, az angyali ártatlanságú Winona Ryder, akit ugyancsak megszállt már valamikor az Ördög, ráadásul foglalkozását tekintve ördögűző, miként csodálkozik rá minden jelre, mely az Antikrisztus jelenlétére utal.
Történetünkben a sorozatgyilkosok tanulmányozásával foglalkozó híres írót (Ben Chaplin) egy ördögűzés során az eljövendő Antikrisztus porhüvelyeként emlegeti egy éppen aktuálisan elkárhozni készülő lélek. Winonának a lélekmentő akciót kellene levezényelnie, meggyőzve az írót arról, hogy újjászületése Antikrisztusként nem túlzottan áldásos az emberiség egészére nézve.
Filmünk sem több, sem kevesebb. Egy családfa feltárása. Kis jóindulattal a posztmodern quest-motívumának megnyilvánulása. Elnézve a mozit azonban, e jóindulat inkább túlzottnak nevezhető.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2001/01 61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3194 |