Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

A Mars-mentőakció

Pápai Zsolt

 

Ősrégi, úgyszólvást közhelyesült erkölcsi dilemma: finanszírozható-e az alkoholizmus elleni küzdelem kocsmák üzemeltetéséből származó bevételekből? Brian DePalma rendező már bő három évtizede e dilemma rabja: ahhoz, hogy elkészíthesse szíve szerint való filmjeit, hajlandó bérmunkákat is vállalni. Volt már rá példa (több is), amikor nagyon mélyre ment a kompromisszumok megkötésében, annyira azonban még soha, mint legfrissebb munkájában.

A Mars mentőakciót rohamtempóban igyekeztek összeütni kitervelői, hogy megelőzzék a rivális stúdió hasonló témában utazó produkcióját. A sietség, mi tagadás, meg is látszik művükön. A film, bármennyire is ennek ellenkezőjét sugallja a főcímen feltűnő több nagyágyú neve, tulajdonképpen B-movie, de annak is hígvelejű: a Disney pénzelte projekt sztorija – egy 2020-ban a Marson kitört vihar miatt ott ragadt expedíció túlélőinek felkutatására szervezett mentőakció meséje – még egy albán gyártásban forgatandó sci-fihez sem szállítana elegendő invenciót, s ha ehhez azt is hozzávesszük, hogy az opusz úgy fél évszázaddal ezelőtti technikával és színvonalon képzett speciális effektekkel operál, könnyen belátható, egy kétórás tévedés fut a vásznon. Hogy a filmbéli Mars felett bíborhasú cirruszok gomolyognak, hogy a zárlatban feltűnő szontyoli alien ábrázata – nem tréfálok – Bambit (!) idézi, már meg sem lep senkit. Egy buta matinédarab, alsó tagozatos sci-fi készült, A Mars mentőakciót bárki, bármelyik hollywoodi zsúrfiú levezényelhette volna. Szemernyi nincs benne rendezőjéből, mindent – az Őrjöngést, A háború áldozatait, a Hiúságok máglyáját, a Mission: Impossible-t – egybevéve ez a mozi DePalma eddigi pályája legelvtelenebbül megkötött kompromisszumának terméke. Az mindenesetre tünetértékű, hogy az egykori hollywoodi „fenegyerekek” a Disney uszályába kerülve készítik újabb műveiket: Scorsese – igaz, fényévekkel jobb hatásfokon – itt forgatta előbb a Kundunt, majd A holtak útját, most pedig DePalma is náluk kötött ki.

Rejtély, hogy miért, erre a projektre nincs mentség. Akkor sincs, ha kiderülne: a rendező egy nagy utolsó utáni dobásához akart némi tőkét összekaparni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/06 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2972

Kulcsszavak: 2000-es évek, B-film, Játékfilm, Portré, rendezőportré, Sci-fi, űrhajózás, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 777 átlag: 5.4