Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Az évszázad gyermekei

Ádám Péter

 

Sokak szerint „a XIX. század leghíresebb szerelme” volt az övék. És a legjobban dokumentált is: Alfred de Musset (1810-1857) és a nála hat évvel idősebb George Sand (1804-1876) viharos kapcsolatának könyvtárnyi az irodalma. Megírta ennek a héja-násznak a történetét (regényben) maga a költő, megírta George Sand, írtak róla a barátok és kortársak, és írtak róla az utódok is Charles Maurras-ig bezárólag, az irodalomtörténeti monográfiákról már nem is beszélve. Hogy miért volt olyan fontos ez a viharos szenvedély annyi évtizeden át? Talán mert a modellt látták benne. Annak példázatát, hogy mire juthat egymással két alkotóművész a maga önmegvalósító önzésével és kompromisszumképtelen teljesség-akarásával, hogy mire juthat egymással két individuum, aki úgy érzi, felette áll minden konvenciónak és társadalmi kötöttségnek.

Amit a kétszemélyes kamaradrámából Diane Kurys filmje megmutat, csak közönséges chassé-croisé, minden túlhevített szenvedélyre jellemző szokványos ön- és társpusztítás. A rendezőt, semmi kétség, a kapcsolat intimvilága foglalkoztatja, és azt próbálja lencsevégre kapni, mi is roppantotta össze a szerelem amúgy is törékeny építményét. Szó van a filmben Musset pszichózisáról, állhatatlanságáról, kiábrándult cinizmusáról, féltékenységéről, George Sand hűtlenségéről, satöbbi. És a két szerelmes hol egymásra talál, hol szakít, hol menekül a másik elől, hol örök barátságot esküszik neki, hol rajongva imádja, hol tépi, gyötri, hóhérolja a másikat, a gyöngédség és agresszió, a vágy és gyűlölet egyre jobban kilengő ingamozgása szerint.

A film legvégén, már Alfred de Musset sírjánál, a George Sandot életre keltő Juliette Binoche mereven a kamerába nézve vallja be, hogy ez volt élete legnagyobb szerelme. Nehezen hiszünk neki. A Musset-t alakító Benoit Magimel hiába próbálta ezt a köznapi szerelmi drámát rendkívülivé stilizálni, abból, ami modellé emelhetné ezt a régi történetet, és ami mélységet, hátteret és távlatot adhatna neki, úgyszólván semmit sem láttunk a mozivásznon.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/06 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2968

Kulcsszavak: 1990-es évek, francia film, irodalom, Játékfilm, szerelem, színészvezetés/színészi játék, Történelmi film (világ), XIX. század,


Cikk értékelése:szavazat: 959 átlag: 5.61