Köves Gábor
Manhattan szigete madártávlatból: a World Trade Center ikertornyai, köd, Brooklyn-híd. Manhattan szigete egy queens-i lakás ablakából: hidak, hideg fénnek, bérkaszárnyák. Manhattan szigete a felhőrkarcolók tövéből: Grand Central Station, szmog, Park Avenue. A Kanadában forgatott film ismerős New York-képei. Sorozatgyilkos a metropoliszban, nyomozópáros a nyomában. A párosítás csavara tripla: lebénult, afro-amerikai férfi - mozgásában nem korlátozott, fehér nő. A férfi (Denzel Washington) ágyhoz kötött, nyaktól lefelé béna, csak egyik ujját képes mozgatni. Gépek tartják életben. Nem akar tovább élni, meg is teszi a nagy utazáshoz szükséges előkészületeket. ő tehát az agy. A nő (Angeline Jolie) újonc, tehetséges nyomolvasó, lelkét tragédia nyomasztja. Ha még nem mondtuk volna, valaha modell volt (na persze!). Ő a test. Ketten együtt teszik ki a szuperzsarut.
Az alapötlet eltúlzott, de talán nem reménytelen. A Csontember Jonathan Demme A bárányok hallgatnakjára hajaz, de választott példaképével ellentétben nem borzongat, csak ijesztgetni próbál. Már megint ez az istenverte jellemábrázolás: a férfi és a nő traumája nem ad betekintést felszín alatti rétegeikbe, pusztán ügyeskedő forgatókönyvírói fogás, sikertelen kísérlet a főszereplők életre keltésére. Mindketten távoliak, marad a krimi-szál. A nyomozás menete feszült, ha ez érdem, illik elismerni. A rendőr-kollégák jönnek-mennek, szerepük annyi, hogy gyanút keltsenek: talán valamelyikük a gyilkos. Maradjunk annyiban: talán. Végül a leleplezés is hiányérzetet kelt. A gyilkos motivációja nem meggyőző, a gyilkossági szál sietős elvarrása és az indokolatlan magánéleti feloldozás erősíti gyanúnkat, hogy a befejezés megírásakor a forgatókönyvíró már következő „műve” kezdő sorain gondolkodott.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2000/03 63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2879 |