Bárdos Judit
Önéletrajzában többször említett szerencséje halála pillanatáig kísérte. Az volt a kívánsága, hogy Budapesten temessék el. Éppen Budapesten forgatott, amikor a kór végleg legyűrte. Mióta olyan fergeteges sikere volt a Józsefvárosi Színházban a Forgószínpadban, és Kecskeméten a Nagymama címszerepében, azóta egyre jobban szeretett hazajönni. Akkor élt igazán, ha dolgozhatott. Gábor Pál portréfilmet készített vele Tímár Józsefről. Játszott Mészáros Márta Örökségében, András Ferenc Dögkeselyűjében, Sőth Sándor A nagy postarablásában. Szívesen dolgozott Ragályi Elemérrel és Kardos Ferenccel is. Sokszor szerepelt a televízióban – éppen halálának estéjén búcsúzhattunk tőle a Kisváros egyik epizódjában.
A magyar színpad és film nagy sztárja volt. A Nemzeti Színház (1933-34), majd a Vígszínház (1935-36) tagjaként töltött évek alatt filmszínészként is egyre sikeresebb lett. Többek között Gaál Béla Az új rokon és Budai cukrászda, valamint Székely István Meseautó és Lovagias ügy című filmjeinek főszerepét játszotta. 1937-től 1940-ig, majd az amerikai évek után 1951-től újra Párizsban volt ünnepelt színpadi színésznő. 1964-től Rómában élt. Gondosan ápolta a magyar kultúrához fűződő kapcsolatait, elevenen élt benne a magyar nyelv. Nem volt a Római Magyar Akadémiának olyan rendezvénye, melyen ne vett volna részt. Magas, elegáns, ősz kontyos alakja, okos tekintete, intelligenciája, szakmaszeretete mindig hiányozni fog.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 1996/05 03. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=287 |