Beregi Tamás
A tétlen kéz az Ördög játékszere – hangzik el többször is a kulcsmondat a filmben, melynek főhőse, a tévénézésbe és fűszívásba beletespedt Anton egy nap arra ébred, hogy jobb alkarja önállósította magát, és olyan dolgokat kezd művelni, amelyek teljességgel ellenkeznek az akaratával. A központi idegrendszer parancsainak fittyet hányó zabolátlan végtag eleinte megelégszik még a női fenekek paskolásával és egyéb pajzán tréfákkal, hamarosan azonban megbokrosodik, és gazdáján véreskezű türannoszként uralkodva egyre brutálisabb gyilkosságokra készteti őt. A szülői házat minden igyekezete ellenére kisebbfajta mészárszékké alakító fiú úgy dönt, nem vállal többé kezességet kezelhetetlenné vált keze fölött, és egyszerűen levágja sátáni végtagját. A bajok azonban csak ezután kezdődnek: a lemetélt testrész ugyanis önálló életre kel, s szabadon kezd garázdálkodni a városban.
A humorral, remek ötletekkel és utalásokkal teli film „kezes” horrorok egész sorát tudhatja maga mögött. A műfaj elindítója az 1926-os német Orlac volt, amelynek főhőse, a tehetséges zongorista egy baleset következtében elveszti mindkét alkarját, azonban egy sebészprofesszor jóvoltából új végtagokat kap – arra azonban, hogy az alkarok egykoron egy kivégzett sorozatgyilkosé voltak, csak akkor döbben rá, amikor azok önálló életre kelve gyilkolni kezdenek. A filmnek számos remake-je született, ezek közül a leghíresebb a Karl Freund rendezte Mad Love (1935), az 1960-as, angol–francia koprodukcióban készült Orlac kezei és Oliver Stone első játékfilmje, az 1981-es Kéz (ez utóbbiban a zongoraművész helyett képregényrajzolóval találkozunk). Sam Raimi 1987-es remekművében, a Gonosz halott 2-ben a sötét erők által megszállt főhős úgy dönt, nem jut Freddy és Kampókéz sorsára, hanem ellentámadásba lendül, és a Kéz őrület Antonjához hasonlóan egyszerűen levágja végtagját. Ez a fajta „lemetélősdi” azonban, mondja a film, nem jelenthet megoldást, hiszen a horrorfilmek filozófiája szerint a tétlen kéznél már csak egy kedveltebb játékszere van az Ördögnek: a gazdátlan kéz.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2000/01 60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2818 |