Mátyás Péter
Ed Wood kétes dicsősége a múlté. Egykor a világ legrosszabb rendezőjének kikiáltott „mester” először csak a dobogóról szorult le, utóbb a tízes listákról is eltűnt neve. Ha nem lehetsz a legjobb, légy a legrosszabb elvét egyre többen vallják. Itt van mindjárt Demian Lichtenstein, és a Milliókért a pokolba. Két börtönből szabadult fegyenc elhatározza, hogy kirabolnak egy Las Vegas-i kaszinót a nemzetközi Elvis-hét alatt. Bandát szerveznek és Presley-imitátoroknak öltözve egy John Woo által is megirigyelhető vérfürdőt rendezve végrehajtják tervüket. Murphy, a pszichopata főnök nem akar osztozni, kinyírja társait, ám Michael még időben meglép a pénzzel. A két bűnöző a road-movie keretében egymást üldözve próbálja megnyerni a Ki nevet a végén? című társasjátékot.
Lichtenstein korábban reklámokat, videoklipeket és koncerteket készített az MTV zenei csatorna számára. A divatos technikát, a különleges megvilágításokat, a gyors vágásokat a rendező a végletekig fokozza ebben a két órásra felduzzasztott filmklipben. A tűzpárbajokat és a lírai betéteket egyaránt felpörgetik, de a túlhajszolt tempó letargiába és unalomba taszít bennünket. Itt nincsenek jellemek, a hányavetin felvázolt viselkedésminták miatt a dramaturgiai szerkezet romokban hever. A közönségesség és erőszak már a főcímben kulminál, amelyben a kompjuter kreálta két skorpió ádáz küzdelme olyan giccses, amilyenről Ed Wood még csak nem is álmodhatott.
A film alatt végig Frank Zappa egyik híres dala, az Elvis has just left the building járt a fejemben, amit egyébként idéznek is. „Miért nézel ki úgy, mint egy varacskos disznó a hőségben?” – kérdezi ebben Zappa maró gúnnyal a Királytól. Az óvatlan néző most valami hasonló sokkra számíthat.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2002/11 60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2759 |