Sneé Péter
Vannak filmek, melyek zsigeri ellenszenvet keltenek, mert nagyon mélyen érintenek: lényegében tagadják meg emberségünket. Vannak filmek, amik állítják, hogy téves feltételezés a jóság, nincsen szeretet, s csak a tehetetlen balekok szelídek. Úgy mondják, életünk gyilkos viadal, erő meg furfang kelletik hozzá, a többi pedig a pénz dolga csupán. Vannak filmek, amik tagadják a különbséget ember és állat között. Szerintük teremtményeinkhez hasonlítunk, a pitbull terrierekhez. Vannak filmek, amiknek megvalósulási formája az ocsmányság, és mindemellett erőteljes benyomásra törekszenek, artisztikus képekkel telítettek, mivel ők a szégyentelen Nagy Művészet, s így csinálnak üzletet.
Vannak filmek, amikről a magunk alkotta Gonosz mosolyog le ránk bukott angyal vonásaival, és azt hiszi: szép, akár egy isten. Vannak filmek, amik álegzisztencialista zagyvalékokkal ébresztenék a komoly létértelmezés hatását, miközben egy nyomorult történetet sem képesek logikai bukfencek nélkül elmondani. Vannak filmek, amik csak azért elegyítik az eget a pokollal, mert fontos állítások kinyilvánításának látszatára törnek anélkül, hogy egyetlen egyszer végiggondolták volna, mivel hozakodnak elő. Vannak filmek, amiket nem jó megnézni, mert rosszul leszünk tőlük. Paul Warnertől a Bűnbeesés ideje például ilyen.
De vannak filmek is.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1996/05 59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=272 |