Mátyás Péter
Ben Affleck mostanában mindenütt ott van, ahol Amerikát meg kell menteni. Az Armageddon és a Pearl Harbor – Égi háború után most egy nukleáris holocaust megakadályozására vállalkozik. A fanatikus, újfasiszta iparmágnás, Richard Dressler valahol Szíriában, a feketepiacon egy sok éve elveszett, atomtöltetű szerkezetet vásárol. Az a célja, hogy Baltimore-ba szállítva, a Superbowl döntőjén felrobbantsa a bombát, ezzel nukleáris háborút idézve elő a két nagyhatalom, az Egyesült Államok és Oroszország között. Ben Affleck fiatal történészt alakít, aki most lépett be a CIA kötelékébe és főnökével (Morgan Freeman) együtt megpróbálja meghiúsítani az ördögi terv megvalósítását.
Tudjuk, 2001. szeptember 11-e óta a világ és benne Amerika nem ugyanaz, ami volt. Minimum húsz ország rendelkezik tömegpusztító fegyverrel, és több, mint másfélszáz szállítható robbanófej holléte és tulajdonosa ismeretlen. Az orosz politikai rendszer instabilitása, a regionális konfliktusok és a terrorizmus veszélye realisztikus környezetet teremt ennek a politikai thrillernek. A fordulatos cselekmény, az erőteljes ábrázolás egy ügyesen álcázott propaganda filmet eredményezett, amelyben zászlót bontanak a terrorizmus és szélsőjobb ellen, precízen betartva a hollywoodi filmkészítés szabályait. Cserébe eltekintünk a szükségszerű hepiendtől, a kötelező, de jellegtelen szerelmi románctól, sőt az olyan logikai bukfencektől is, hogy a gonoszok miképpen élnének túl egy nukleáris világégést. A rendezés baljós árnyakat fest elénk színvonalasan, miközben elfeledteti velünk, hogy a fikció és a valóság közelebb áll egymáshoz, mint valaha.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2002/08 62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2662 |