Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Katonák voltunk

Köves Gábor

 

Hogy Mel Gibson megannyi clown-szerep után miért akar valóságos háborús hőst játszani? A válasz nyilvánvaló. Hogy a Pearl Harbor írója miért akar nagyszabású Vietnam-mozit rendezni? A válasz magától értetődik. Hogy kettejük működésének a befogadói oldalon ki lehet a haszonélvezője? Ez is egyértelmű: az, aki sosem hallott még Oliver Stone-ról, és/vagy aki csípi a szappanopera elnyűtt, de mindent és mindenkit túlélő műfaját. Háborús szappanoperánk epizódcímei a következők: az embert próbáló kiképzés (csúszás, mászás, menetelés), a bajtársi összekovácsolódás (lelkesítő beszédek, zászlófelvonás és közös istentisztelet), a segítő családi háttér (szerető asszonyok lehetőleg várandósan a zsúrkocsi körül) és persze fő attrakcióként a vietnami éleslövészet. Nyilván fontos, hogy tudomásunk legyen arról, mi is történt 1965. november 14-én, vasárnap reggel 10 óra 48 perckor a Halál Völgyében, s ezt követően a kis és nagymutató mely állásánál hány ember veszett oda a 400 amerikai és 2000 észak-vietnami katona közti összecsapás alkalmával, de ha nem a történelemszakkör jóvoltából ülünk a moziban, elkerülhetetlen, hogy más izgalmas kérdések is felmerüljenek az emberben. Például, hogy mi a fenéről is szól ez a szép és őszinte történet? A mindenkori háború rémségeiről? Aligha, hisz éppen a golyózáporok és az összevissza repdeső, robbanás szaggatta végtagok ügyes koreográfiája hivatott eladni a filmet. A katonai hivatás fonákságairól és ellentmondásairól? Talán, de a mindent elnyelő propaganda-máz ellehetetlenít bármiféle komolyan vehető magyarázatot. Akkor mire fel ez a tüntető (s büntető) komolykodás? A Katonák voltunk témájához és szereplőihez méltó módon elfogódottan és émelyítő komolysággal szemléli önmagát. Ez a fajta megközelítés is lehet adekvát, például Chuck Norris nyolcvanas évek eleji Rambo-utánzataiban. Így, húsz évvel később az eredmény azonban úgy hat, mint amikor valaki véresen komolyan veszi a farsangi jelmezbált.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/08 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2660

Kulcsszavak: 2000-es évek, Dráma, giccs, Háborús film, Játékfilm, USA film, vietnami háború,


Cikk értékelése:szavazat: 961 átlag: 5.47