Jakab Kriszta
A Pedálkirály Ghilain Lambert történetét meséli el, aki kezdetben békésen éldegél egy farmon édesanyjával és két bátyjával. Egyetlen álmot dédelget csupán: biciklista, és persze bajnok szeretne lenni, ezért szorgosan edz, míg egy nap a helyi csapat tagjaként végre versenyen is indulhat. Hamar rá kell azonban jönnie, hogy ez nem egészen az, amiről álmodott. A színfalak mögött ugyanis kemények a törvények: egy csapaton belül szinte feudális viszonyok uralkodnak, minden szer, amitől teljesítményjavulás remélhető, fokozott érdeklődésnek örvend, a kisebb-nagyobb „bundák” pedig mindennaposak. Lambert-nek döntenie kell: hajlandó lesz-e a korszak bálványának, Eddy Merckxnek a győzelméhez szerény csapatharcosként asszisztálni, felvállalva az örök „vízhordó” szerepét, vagy elindul saját útján. Ő úgy érzi, többre termett, ezért nekivág.
Az alkotók, Philipp Harel (Tiltott nő, Turisták) és Benoît Poelvoorde (Turisták) újra telibe találtak. Figyelmünk középpontjába helyeztek egy kerékpárost, aki bár hajt keményen, a bajnoki érem mégsem kerül soha a nyakába. Ő a sport szürke eminenciása, aki az elfogult rajongók számára örökre észrevétlen marad. Hősünk ráadásul belga, tehát egy olyan országból jött, ahol a kerékpározás annyit jelent, mint Brazíliában a futball: több mint sport, valóságos szenvedély. Nagyjai a nemzet héroszai. Ráadásul, bár a cselekmény a hatvanas–hetvenes évek világában játszódik, napjaink eseményeire reflektál, amikor egy olyan neves kerékpáros körverseny, mint a Giro D’Italia leginkább csak a doppingesetektől emlékezetes: az olasz klasszis, Marco Pantani szállásán gyanús mennyiségű inzulin kerül elő, egy hegyi etap előtti razzia pedig akár nyolcvan versenyző számára is a küzdelem végét jelentheti.
Lambert sztoriját sikerült a pátosz és a drámaiság csapdáit elkerülve, humorral és szeretettel elmesélni – olyan ez a film, akár a csokimázba rejtett keserű pirula. A Pedálkirály rendkívül szórakoztató, keserédes mese egy névtelen, ám valódi hősről, akinek a pályafutása a bizonyíték a könyörtelen igazságra: a részvétel a fontos.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2002/08 59-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2655 |