Tartalmi elemek kiemelse
rendez | sznsz | operatr | forgatknyvr | zensz | egyb szemly | filmcmek | egyb cm | Mindegyik | Egyik sem
Jellje be, mely tartalmi elemeket szeretn kiemelve ltni a szvegben!

Fesztivl

Reklmzablk jszakja

Csb s Calgon kztt

Bakcs Tibor Settenked

Minden kor a maga istenségének hódol: ma a kép az úr.

 

Reklmzablk jszakja. Mintha azt mondanm, zombik tallkozsa a Giga-Centerben, ahol szni eladson a Szentivnji lom parafrzist adjk el, tven msodpercben. S hiba minden gny a szjszgletben s arisztokratikus kztarts a legyintsben – erre kvncsi vagyok magam is. Soha, semmikor nem rzem magam oly kzel Eurphoz, mint amikor a tvnkben reklm megy, s rdbbentenek, hogy csehl llok Calgonbl vagy fogytn a Vanish.

S ha mr Eurprl lmodozunk, abbl n a francia stlust szeretem a legjobban, nota bene: ennek az jszaknak az tlete is Prizsbl jtt. 1981-ben nyencsgek cmmel a prizsi Kinopanoramban t blokkban prgettk a vszonra az 1935-tl kszlt reklmokat. Ezutn minden vben, a Grand Rexben sznpadi show-val fszerezve egy jszakt csak a reklmoknak szenteltek a prizsiak. Az jszakai tadottsgra mshol is vgytak, gy 1999-ben mr Mongliban, Izlandon s Bagdadban is tocsognak a kreatvok. Rnk csak a XXI. szzadban kerlt sor, de rgtn a megfelel tisztessggel. Maga a kitall nagyfnk is itt van, Jean-Marie Boursicot ksznti a magyarokat, akik szintn itt vannak, de gyanm, hogy azrt jttek, mert szvesen lennnek ott, ahol e filmeket forgattk, nzik, rtik – a fld felett s az g alatt.

A bulihoz minden kellk megvan. J nk, gazdag arc pasik, fny s hangtechnika, lazacos szendvicsek, a ruhatrban a munksosztly, kabt darabja hatvant forint. Az t forintot a kreatvok jindulatnak tartom, rteszek egy lapttal, s nem krek vissza a szzasbl. A sznpadon mr megy a seregszemle, egy levltros pontossgval s unalmval soroljk fel, hogy mit tudnak: petrda pukkan, grgtz frcsg, lzer-show szabdalja a fsts leget, ibolyakkben fnyben s jelmezben tncolnak kukacok, a tet all lufik hullnak al. Vajon Prizsban is ilyen? Vagy szzzal tbb a lufi? Vagy Prizsban a hely (genius loci) ms, gy minden ms is ms.

A zombik leginkbb negyven alatt s jszaka lik vadszveiket. Energiakzpontjuk a mdiban van, gy jl megfigyelhet viselkedsk kamerk s kpernyk kzelben. Zombisguk egyrszrl a kzssgi lmny megrzsbl fakad (gy j a falat, ha msok is esznek), msrszrl a mohsgukbl. Nincs eltel s befejez kv, hanem zabls rogysig, vgtelen fogyasztsi lncolat a vizualitson keresztl, ami ktsgtelenl hiperllapot, de ht ezrt ngyezer forint a belp s nem ktszz. A hiperllapot abbl is fakad, hogy ez a vgtelen lncolat lncszemekbl ll, s mindegyik szem az orgazmus egy lpcsfoka. Vagyis van melegedsi idszak, ami a szellemnek nyilvnvalan a virtualits totlis elfogadshoz kell. Csak akkor j, csak akkor lvezhet, ha a kereten bell vagyok, s ez a keret totlis, maga a megvehet s lvezhet vilg. Ebben a totlisan korltolt s korltoltan totlis vilgban nincs rtelme a kijelentsek igazsgtartalmt vagy hibalehetsgt vizsglni, hisz’ pldul a tkletes sznak csak akkor lenne rtelme, ha utoljra hangozna el, beltva a fejleszts tkletesen tlmutat voltnak filozfiai lehetetlensgt, m ehelyett minden vben folytatdik a tkletessg szappanoperja. Tkletesen tisztt, fed, gyorsul, tkletesen szraz s lgmentes. A reklmok nyelvileg irrelevns volta inkbb ipari kltszetet hoz ltre, mint teljesen rtelmetlen struktrkat, amin az sz megtrik. De az is lehet, hogy tvedek. Az irracionalits jl rzi magt szintaktikai szinten. De ne okoskodjunk annyit, jjjn a Coca-Cola dtmedvje!

A zabl zombik, szerencsre, nem a fejlds pnikbetegei. A rgi (pr ves) reklmon nem kpzdik nemes pensz, de nem is kerl a kukba. A zombi nem utastja el a mltat, rzi sajt hagyomnyait. Lthattuk Sas Istvn vagy Macskssy Flix munkit az ideolgiailag fejlett, de res pultokkal taktikz szocializmus korbl. Sas, a reklmfilm egyetlen rdemes mvsze, mrfldk. A magyar reklmban Sas eltti s utni korszakrl beszlhetnk, nyert mindenfle anyag oroszlnos djakat, mg az MK 27-es magnval is, ami nem lehetett knny, tudom, nekem is volt ebbl a hangrgztbl. Rnzsre eladhatatlannak s hallgathatatlannak tnik ez a manyag doboz, de ht azrt van a reklm, hogy mgis vegyk. gy ktsgtelenl abszurd bj sugrzott a reklm-animcikbl, ha kvptlkrl vagy mosszappanrl volt sz. A piactagad szocializmusban reklmot kszteni a kreatv elme szmra megfelelt a fbl vaskarika esetnek. Npszer sztr helyett a hzmester, szexbomba helyett a posts bcsi, hmringy helyett a szaki mutatja be a tv ksrleti adsban, hogy mirt ri meg a Takarkszvetkezet. Ennyi id tvlatbl a Meggy Mrka, a CSB, „Az gi van” mr csak ponrtkkel br, holott ifj koromban n arra a szomorsgra is emlkszem, amit egy ilyen dt vagy gymlcsszappan okozni tudott. A reklmszakembert nehz feladat el lltotta maga a termk, amely csnya, rossz s egszsgtelen volt. Aprop, egszsg s a Mtrix. Vastaps ksznttte azt a cigarettareklmot, ami arra bztatott, hogy ne lacafaczzunk sokat, dohnyozzunk reggel, dlben, este! Ezt Nikotex rudacskk neklik. Forradalminak tnt ez a kis dalocska a telefstlt napszakokrl. Engem mindenesetre meggyztek; ki is megyek az eltrbe, a sznetben Sub Bass nyomatja, szeretem, de engem is hv a nikotin.

Ha nem lett volna ez az idutazs, azt hinnm, hogy a zombik csak a jelennek lnek. A spotok kilencven szzalka a modern vilgban rzi jl magt, szerencsre ritkk a Stella Artois tpus legendriumok. A jelen meg mozzanatos, pillanatnyi. Ennyi id kell, mg kivillan a bugyi, alla a szrzet vagy annak borotvlt, lila rnya, plusz a termk. Az id intenzv jellege nem jelenti azt, hogy nincs trtnet. Az is lehet mozzanatos s pontszer. Ltunk egy csinos harmincas asszonyt, amint boltjnak rednyt lehzza (a bugyi kivillan), amikor megszlal a boltban a telefon. Felhzza a rcsot, a telefon elhallgat. Lehzza a rcsot (bugyi villan), telefon csng, fel a rcs, elhallgat, s jbl bugyi villan. A kamera kinyit, s ltjuk, hogy a szemkzti bisztrbl kt nyugdjas mobilon szrakozik. A bugyi kivillansa teht emblematikusan pldzza azt, hogy a msodpercek elegend idt jelentenek elmondani egy hossz trtnetet egy nrl, kt kukkol nyugdjasrl, s a technolgirl, ami a bugyi szpsghez juttatja ket. Hiba, a kp totlis. A Ford Focus reklmjban pedig egy egsz let, egy jvorszarvas lete pereg le a szrs llat eltt polaroid fotk formjban (gy, ahogy A l meg a Lola cm filmben is lthattuk). Nyugi, a Ford Focus j aut, az utols pillanatban kikerli az agancsost, aki erre megszvja az orrt, vge. Tnyleg j rzs, csiklandoznak, beleharapok n is a mellettem l n parfmjbe, friss project lehet, mert nem ismerem, de nincs id tndni, mert mr fordul is felm, mosolyog, ppen van nla egy fiola, mintnak, szvesen nekem adja, de tud ennl jabb illatot is mutatni, csak nyjtsam n is oda a nyakam.

A zombik jjel kettig mulattak. Addigra mr a falak is tztak a spotoktl. Kiszdelegve a kopogs hidegre, arra gondoltam, flmegyek a Citadellra, megnzek mg egy reklmfott Budapestrl, s aztn lefekszem. De mr aludt a vros, fny nlkl, vacogva.


A cikk kzvetlen elrhetsgei:
offline: Filmvilg folyirat 2002/02 50-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2455

Kulcsszavak: 2000-es vek, fogyaszti trsadalom, reklm,


Cikk rtkelse:szavazat: 828 tlag: 5.3