Kamondi Zoltn
Dzsolika elment.
Tallunk majd j producert, munkatrsat jban-rosszban, bartot, segtt, megy majd tovbb az let – de rtnk, filmjeinkrt, gynkrt mindent vllal elktelezettsge; a magt komolyan soha nem vev, jtkos, de tvedhetetlen taktikai s stratgiai rzke; mr-mr flszegen s kicsit krlmnyesen elmondott, de mindig zsenilis tletei; rt mosolya s cinkos pillantsa nlkl minden ms lesz.
Legboldogabbnak akkor lttam, amikor azt mondhatta, milyen tehetsges valaki, okos, mint a nap, h, de j filmet csinlt. Vrtuk a vgszobban, vettben az j filmmel, a telefon mellett, amikor egy forgatknyvet adtunk oda. Nagyon izgultunk. Nem is annyira a vlemnye miatt – ami mindig pontos volt, idnknt kmletlen, de csak azzal, akit igazn szeretett –, nem is amiatt, hogy odaadja-e, megszerzi-e a mg szksges pnzt, hanem, hogy rl-e. Nem tetszett neki? Azt mondta, hogy tetszik, de nem rl. Nem ad pnzt? Ad, de nem boldog. Az ilyen film nem kszlt el.
’85-ben kitallta, hogy producer lesz. Sehol nem volt mg a rendszervlts, viszont voltak teljhatalm llami filmstdik, Filmfigazgatsg fcenzorral, kzponti bizottsgi tagok ltal irnytott egyetlen llami tv. Mosolyogtak, mosolyogtunk rajta. is nevetett. A producerasszony. Nem kapott irodt a tvben. Az elnki folyosra vitetett egy rasztalt. Ott fogadott minket, onnan intzte az gyeinket. Egy ht mlva volt szobja. Nhny v mlva mr mindenki hozz jrt pnzrt. Tizent ven keresztl alig kszlt gy rangos film, hogy ne lett volna rsze benne.
rezte a tehetsget, az rtket, a lehetsget, s szeszlyesen elzrkzott tervektl, amelyekben nem hitt. Csak – mondta. sztns volt, rzki a dntseiben, mindig n. Tartalmat s rangot adott egy addig nem ltez szerepkrnek. Az anyaproducer.
Mindig segtett. Ha elakadtunk a munkban, ha eltvedtnk az letben, magnleti vlsgokban, zavaros pnzgyekben, ha harcolni kellett az igazunkrt. Mindenben. Sosem engedte, hogy viszonozzuk. Mindig visszahzdott, a httrben maradt, finoman, elegnsan. Nem engedte, hogy segtsnk, akkor sem, amikor taln nagy szksge lett volna a szeretetnkre. Csak azt engedte meg, hogy boldogg tegyk azzal, amit csinlunk, runk, leforgatunk. Ha boldog volt, tudtuk, hogy j a film, a snitt, az rs, hogy tehetsgesek vagy tisztessgesek voltunk. Az rme volt a mrcnk tizenhat ven keresztl.
Szeretett hinni valamiben, ltrehozni valamit, kibontani valakibl a maximumot, lehetsget adni. Sziporkz er sugrzott belle, ha akart valamit. Nem lehetett gyngnek, butnak, tehetsgtelennek, bizonytalannak lenni mellette.
Energia-bomba volt. Trkeny, visszahzd szernysg. Ellentmonds? Igen, rzki s izgat paradoxon. Alkotsra csbtott.
Tbb tucatnyi film, dj s siker lett az eredmnye a krltte lv izzsnak, zsongsnak, prgsnek. Eredmnyes, szp plya. Nem ez volt fontos szmra, taln nem is rdekelte.
Kvle ki fogja tudni mg olyan biztosan, hogy egy filmben nem az a nhny ezer mter celluloid szmt, a vele nyerhet siker, esetleg pnz, hanem a befektetett energia, tehetsg, ldozat, emberi minsg, s az, ami mindebbl ltszdik majd a vettvsznon?
Dzsolika elment. De nem lpett ki az letnkbl.
A cikk kzvetlen elrhetsgei: | |
![]() | offline: Filmvilg folyirat 2002/02 03. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2439 |