Tosoki Gyula
Az illegális gyorsulási versenyek kilencvenes évek elején New Yorkból induló, és röviddel később az extrém sportok iránti érdeklődés felfutásával párhuzamosan világszerte nagy népszerűségre vergődő divatja gyorsan megihlette Hollywoodot, amit többek között az 1990-ben forgatott Mint a villám című film is példáz. Mint napjaink tömegkultúrájának annyi más területén, itt is retrotrendről van szó: a hasonló műfajú mozik virágkora az ötvenes évek volt, olyan opusokkal, mint a Halálos iramban eredetije, a Dragstrip Girl, a The Cool and the Crazy vagy a Hot Car Girl. A különbség a hőskor és napjaink drag-racing movie-jai között a mára erőteljesen felhizlalt akciószekvenciák és a még erőteljesebben soványkára vett karakterek mellett az, hogy módosult a történetek helyszíne: míg az ötvenes években a versenyek elhagyatott dűlőutakon, gyomok szabdalta makadámokon, azaz a város legkülső peremén folytak, a kilencvenes években már a metropoliszok főútvonalain vagy autópályákon zajlanak.
A Halálos iramban két évvel ezelőtti remake-jében Rob Cohen rendező furmányosan használta ki a gyorsulási versenyek reneszánszát, amikor lemondott az épkézláb sztoriról és figurákról, és minden energiájával az akcióbetétekre koncentrált, e megoldással a számítógépes játékok szerkezetéhez közelítve a dramaturgiát. A folytatásban John Singleton direktor ezt a koncepciót viszi tovább, csöppet markánsabb multikulturális háttérrel, viszont haloványabb akciójelenetekkel dolgozva. Önmagában véve még nem lenne baj, hogy a buddy movie-khoz közelített sztori ezúttal is alig több mint ürügy a vágtajelenetekhez, probléma viszont, hogy a rendező épp a film velejét képező szekvenciákkal boldogul a legnehezebben. Az üldözéses jelenetek erősen digitalizálva, sok közelivel és kevés totállal, szapora vágásokkal kerülnek vászonra, ám Singleton ezekkel a trükkökkel sem képes elleplezni inkompetenciáját. Az akciókon bukik a mozi, nem beszélve arról, hogy hiányzik belőle az első részben feltűnt Vin Dieselhez mérhető karizmatikus sztárpalánta is.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2003/07 61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2314 |