Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Krónika

Katherine Hepburn (1907-2003)

Molnár Gál Péter

 

Hollywood legérzékibben nőies férfias asszonya. Szíve, szépsége, esze, szeme, humora, akarata, önállósága, mindene a helyén. Nem sminkes szabványok cizellálta díva. Az erélyesen marokra fogott kontyból mindig elszabadult egy tincs, anarchistán libegett a szabadság kis zászlajaként.

George Cukor rendezte első játékfilmjét (Bill of Divorcement, 1932). Személyiségének vonzereje menten világgá terjed. 1935-ben a Színházi Élet szenzációzza a hírt: Katherine Hepburn unokahúga Mátyásföldön él. Valószínűleg rémhír lehetett. Igaz azonban, hogy mindenki mindenhol rokonának érezte. Megteremtette az önálló gondolkodású, felvágott nyelvű, szépséges, eszes nő képét. Szép volt az amerikai mindennapok Makrancos Katájaként akaratos lánynak. Szép volt fiatalasszonynak. Szép volt érett nőnek. Szép volt bölcs öregasszonynak. Több mint 60 évig volt gyönyörű. Külső szépségét fölfokozta belső sugárzása. Divatok jöttek-mentek: sosem ment ki a divatból. A múlt század harmincas éveitől kezdődően maga volt a Modern Asszony. Vonzó szépség öregkorára is. Öntudattal viselte arcára gondolkodott, gyönyörű ráncait. S amikor már a Parkinson-kórtól reszketett keze-nyaka, akkor is magával ragadott leplezetlenül öntudatos, szeretetreméltó, őszinte lénye. A legszebb személyiségének szabadsága volt. Nem megharcolt, kiküzdött szabadság. Nem szabados. Szabad ember.

A hollywoodi stúdiók rabszolgaságában mindvégig emelt fővel kivívta önállóságát. Nem a filmcsillagok kötelező kiváltságaival élt. Hanem emberi, művészi jogaival. Vackok helyett valódi szerepekben kelljen gép elé állni. Bohózattól tragédiáig hitelesen működött. Ha nem akadt megfelelő forgatókönyv visszamenekült színésznek a színházhoz. 1952-ben a Broadway-n eljátszotta G. B. Shaw: A milliomosnő főszerepét. Az 50-es évek végén Shakespeare szerepeket játszott Stratfordban. 62 éves korában (1969) énekes szerepben lépett fel a Broadway-n. Alan Jay Lerner Coco című musicaljében megtestesítve Coco Chanelt.

A bigott mozijegyvásárlók fizetőképességét megőrzendő, a stúdiók szigorúan fölügyelték a színészek magánéletét. Hepburn mégis Spencer Tracy-vel élt 27 évig, a színész 1967-ben bekövetkezett haláláig, anélkül, hogy kimondták volna hivatal előtt: míg a halál el nem választ. Kilenc filmet forgattak együtt. Utolsó közös munkájuk (Guess Who’s Coming to Dinner) befejezte után 17 nappal Tracy meghalt.

A felvevőgép előtt eljátszotta nagy színházi szerepek repertoárját: a kábítószeres Mary Tyronc-t O’Neill Hosszú út az éjszakában (1962). Az oroszlán télen című áltörténelmi jól csúszó színmű XII. századi királynéjában emberien fenséges volt (1968). Játszotta Aureliát, a Chaillot-i bolond vénasszonyt (1969), Euripidész Trójai Nők Hecuba királynéját (1971), Tennessee Williams Üvegfigurákjának Amanda Wingfieldjét (1973), Agnest a Kényes egyensúlyból (1973).

Tragika volt. Bohózatok komikája. Társalgási játékok elegánsan pörlekedő realistája. Díva volt. Musical-primadonna. Nagy színész. És valószínűleg: nagyon okos, nagyon dolgos, nagyon fegyelmezett nagy ember.

96 évesen meghalt manhattani lakásán.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/09 03. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2242

Kulcsszavak: 1930-as évek, 1960-as évek, 1970-es évek, 2000-es évek, filmszakma, nekrológ, Portré, színészportré, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 959 átlag: 5.53