Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

David Gale élete

Tosoki Gyula

 

Alan Parker a kortárs film neves kötéltáncosa, mutatós gyakorlatokkal (Bugsy Malone; Éjféli expressz) és óriási pofáraesésekkel (Promenád a gyönyörbe; Evita) a háta mögött. Nagy problémája, hogy immáron három évtizedet átfogó pályája során képtelen volt eldönteni magában, a művészet vagy a szórakoztatás porondján kíván-e fellépni.

Egyszer az egyiken, egyszer a másikon, de leginkább mindkettőn egyszerre, műfaji kísérletei is ebből a dilemmából fakadnak. A David Gale élete jellegzetes Parker-opusz, amennyiben két, látszólag összeegyezhetetlen zsáner összeházasítására tett kísérlete szülte. A tisztán szórakoztató célzatú, Legbelső félelem-típusú börtönthriller és a halálbüntetés elleni szózatként értelmezhető társadalmi drámák (Ments meg, Uram!; Az utolsó tánc) kevercse azonban előbbinek nem eléggé feszült, utóbbinak pedig nem eléggé meggyőző.

David Gale egyetemi filozófiaprofesszor egész életében a halálbüntetés ellen küzdött, könyveket írt, demonstrációkat szervezett, ám a sors kibabrált vele, és egy tragikus félreértés-sorozat következményeképpen szeretve tisztelt kolleganőjének megerőszakolásával és megölésével vádolták meg, majd halálra ítélték. Amikor egy rangos lap újságírónője bejelentkezik nála interjúra a kivégzés előtt három nappal, a férfi rábízza a titkát, és megkéri, hogy kutassa fel a valódi tettest vagy tetteseket.

Tény és való, hogy Parker a maga hihetetlenül nagy rutinjával békésén elnavigálja a filmet a végkifejletig, sőt nem egyszer néminemű feszültségkeltés is telik tőle, azonban az üzenet elhintésére a narrációban rendszeresített üresjáratok nem tesznek jót művének. A direktor igyekszik ugyan elkerülni a direkt agitációt, és minimálra venni a halálbüntetést ellenző kiszólásokat, filmje egészében véve mégsem egyéb a kiinduló tétel illusztrációjánál.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/10 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2185

Kulcsszavak: 2000-es évek, Bűnügyi, Dráma, Játékfilm, német film, thriller, tudomány, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 3016 átlag: 5.47