Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

A nyugodt város

Frecska Sándor

 

Marseille távolról valóban békésnek tűnik. Fehér falai a szikrázó mediterrán napsütésben vakító gyöngysorként övezik a tenger partját, a lapos tetőket elborító antennarengeteg felett a hőségtől remegő levegőt csak a sirályok szabdalják; a város állandó tompa moraja, az innen-onnan hallatszó érzelmes arab-francia popzene hangfoszlányai is derűs nyugalmat sugallnak. Robert Guédiguian 2001-ben a nemzetközi kritikusok által Európa Filmdíjjal jutalmazott alkotása ezzel a nagy panorámával indul, hogy aztán a kellően elandalított nézőt egy határozott mozdulattal lerántsa a földre, jelen esetben Marseille külvárosának mocskos kövezetére. Itt élnek (és halnak) azok az emberek, akik e film szereplői: Marseille lakosai. Kényszerű és választott lakhelyük a film díszlete marad csupán. Egy anya, heroinista lányával, alkoholista férjével, egy hazudós taxisofőr, egy bérgyilkos kocsmáros, aki mellesleg alkalmi heroindíler is, egy gazdag és befolyásos férjét halálosan unó zenetanárnő, egy börtönből éppen szabaduló fekete srác, aki jó útra akar térni, és egy ifjú zongorazseni, aki a parkokban Chopint játszik hordozható szintetizátoron az arrajáróknak, így keresve pénzt egy igazi zongorára. Nem hősök, hanem egy város jelenkori életének szereplői ők, még ha kitalált személyekről van is szó.

Egy távolról egészségesnek tűnő, ám belülről velejéig rothadt város társadalmi tablója ez a film, kaleidoszkópszerűen ábrázolt, és kivétel nélkül tragikus sorsokkal, amelyek egy-egy pontban pillanatokra összefonódnak, hogy aztán szétváljanak. Guédiguian keserű, és gyaníthatóan kellő hitelességű társadalmi kórképében alig található pozitív szereplő, és ha mégis, az vagy gyerek, vagy meggyilkolják. Aki él és mozog (még) a filmben, egyszerre bűnös és egyszerre áldozat, az a jelenet, amelyben a már mozgásképtelenné narkózott lányának heroinra kurválkodással pénzt szerző anya beadja az aranylövést, a legutolsó szúrást, a filmtörténet egyik legmegrázóbb képsora. De a város nyugodt. Rideg és élettelen, mint a hullák.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/11 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2162

Kulcsszavak: 2000-es évek, Dráma, francia film, Játékfilm, külváros, nagyváros, szegénység,


Cikk értékelése:szavazat: 1371 átlag: 5.43