Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Datolya (Arab passió)

Tornai Szabolcs

 

Az igazi bolond az, aki játszmán kívül áll. És duplán bolond az, akinek leghőbb vágya, hogy kibicszerepét feladva beszálljon a játékba. Hogy a tunéziai rendező és forgatókönyvíró, Jilani Saadi ismeri-e ezt az ősi felfogást, teljes bizonyossággal nem dönthető el, mindenesetre filmje összhangban áll vele. A tunéziai kikötővárosban, Bizertében él Khorma, csúfnevén Datolya, aki tűzvörös hajával, tejfehér bőrével kirí a bennszülött arabok közül. A közösség minden tagja tudja, hogy gyengeelméjű, és a légynek sem árt. Kiskorában a vén Bou Khaleb vette gondjaiba, akinek legfontosabb rituális feladata, hogy szétkürtölje minden gyermekáldás, esküvő és haláleset hírét. Ennek ellenére Datolyával rendszeresen ellopja és újra áruba bocsátja a sírkövekre kitett áldozati bagetteket. Egy nap azonban a már süket Bou Khaleb egy asszony halálát hirdeti ki, noha az asszony lányának az eskövőjére készül a család. A leendő anyós három nap múlva meghal, és Bou Khaleb megháborodik. A közösség vezetői Datolyát jelölik ki utódának. A táncos lábú, elfojtott vágyaktól tüzes félkegyelműnek egyre nagyobb lesz a mellénye, üzleti tippeket osztogat, pártfogókat toboroz, és egykettőre szentnek képzeli magát. Datolya a környék főzsiványával, a sísapkás Mohamed Boyjal is össze akar haverkodni, ezért bulit szervez neki, de kitudódik, hogy olyan házban folyik a dorbézolás, ahol csak néhány napja kezdődött el a gyászidő. A kisváros vezetői elfogják a bolondot, és egy kültelki szemétdombon kiközözik egy oszlophoz, testét cukros lével bekenik, hadd csípjék agyon a darazsak. Szerencsére az egyik utcagyerek titokban eloldozza, mire a megszabadult örömében eljárja eksztatikus táncát a szeles, alkonyi tengerparton, majd kegyvesztve bár, de törve nem, továbbáll.

A Bizertében született Jilani Saadi láthatólag nem akart kockáztatni, ezért keveset markolt, de viszonylag sokat fogott, amikor 2002-ben elkészítette első filmjét. A jelenetek annyira életszerűek, a színészek játéka annyira természetes – az élveteg bolondot alakító Med Graya teljesen meggyőző –, hogy az eredetileg csak belföldi forgalmazásra szánt film dokumentumjátéknak is beillene.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/06 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1939

Kulcsszavak: 2000-es évek, belga film, fogyatékosság, francia film, tunéziai,


Cikk értékelése:szavazat: 1331 átlag: 5.5