Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Titokzatos folyó

Pápai Zsolt

 

A mennyiségi és minőségi szempontból is a filmtörténet egyik legimponálóbb teljesítményének tekinthető Clint Eastwood-életmű évre-év tovább gyarapodik, és egyelőre távol áll attól, hogy érdektelenné silányuljon. Eastwood legfrissebb, Dennis Lehane Mystic River című bestsellere nyomán készült munkája is figyelemre érdemes, leginkább azért, mert a szabványmegoldások és meglepőbb ötletek sajátos keverékét nyújtja.

A kortárs közegbe helyezett történet helyszíne Boston egyik szürke külvárosa, a sztori középpontjában három gyermekkori barát negyedszázad alatt megroppant kapcsolata és egy titokzatos bűneset áll. A filmet a thrillerhez közelíti, hogy az egyes szereplők kusza pszichés állapotának bemutatása végig előtérben van benne, viszont a krimivel rokonítja a művet, hogy a sztori kiindulópontjául szolgáló gaztett felgöngyölítésére indított rendőrségi akció taglalása igen hangsúlyos. Ugyanakkor a Titokzatos folyó sem thriller, sem krimi igazán. Nem thriller, mert Eastwoodot az egyes archetípusos karakterek – az áldozat, a bűnöző és a rendőr – önmagukban kevéssé érdeklik, inkább a közöttük lévő viszonyrendszer feltérképezése foglalkoztatja, és nem krimi, mert a rendező gyakran hosszabb időszakokra hanyagolja a néző informálását a nyomozás állásáról.

Az egyes szereplők lelki motivációi utáni kutakodás a hollywoodi narráció szabályainak finom áthangszerelése mellett a hagyományos képépítkezési technikák részleges felfüggesztését eredményezi. A plánok között a kortárs hollywoodi filmekhez képest igen sok a közeli, kevesebb a totál – ez a megoldás is azt bizonyítja, hogy Eastwood sokkal inkább bízott színészeiben, mint a cselekményben. Ugyanakkor a történet nincs híján meglepetéseknek sem, a bűneset triviális, ámde nem kézenfekvő megoldása, továbbá az egyes figurák nem érdemeik szerinti elbírálása a végelszámolásnál váratlanul hat. A pozitív hős megbűnhődik, a negatív elnyeri jutalmát, a néző pedig fellélegezhet: Eastwood túl a hetvenen is képes újítani.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/01 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1755

Kulcsszavak: 2000-es évek, Bűnügyi, forgatókönyv/történetvezetés, Játékfilm, thriller, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 1236 átlag: 5.64