rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Zsebtolvaj

Gelencsér Gábor

Pickpocket – francia, 1959. Rendezte és írta: Robert Bresson. Kép: Léonce-Henri Burel. Zene: Jean-Baptiste Lully. Szereplők: Martin LaSalle (Michel), Marika Green (Jeanne), Jean Pélégri (Felügyelő). Gyártó: Campagnie Cinématographique de France. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 76 perc.

Robert Bressonnál aligha találhatunk nagyobb szerzőt a modern film történetében, noha filmjeinek többsége irodalmi mű nyomán készült: kétszer adaptált Bernanos-regényt (Egy falusi plébános naplója, Mouchette), kétszer forgatott Dosztojevszkij (Egy szelíd asszony, Egy álmodozó négy éjszakája), egyszer Tolsztoj nyomán (A pénz). A Zsebtolvaj az első eredeti forgatókönyv alapján megvalósított munkája (a továbbiak a Vétlen Baltazár és a Talán az ördög), ám ebben is felfedezhető irodalmi hatás, mégpedig a Bűn és bűnhődésé. Dosztojevszkij tehát a „legfoglalkoztatottabb” írója a rendezőnek, s nem véletlenül. Bresson alapkérdése ugyanis a megváltás körül forog, amely magában foglalja a bűnt: mintegy a bűnös életen át vergődve juthatunk el az üdvözüléshez. A Zsebtolvaj utolsó mondata nyíltan kimondja ezt a tételt: „Milyen szörnyű utat kellett megjárnom, hogy eljussak hozzád” – súgja a zsebtolvajként börtönbe került Michel a beszélőn szerelmének, Jeanne-nak, miközben a rácson keresztül megcsókolják egymás arcát, kezét. Felragyog a kép, s megszólal Lully fenséges zenéje. Ám mindez néhány rövid másodperc műve, Bresson itt sem enged szikár stílusából, ahogy az egész film egy óramű pontosságával és monotóniájával mondja el a főhős érzelmi-egzisztenciális drámáját.

Külön ki kell emelni azt a formabravúrt, ahogy a rendező a filmnyelv alapvető kifejezési eszközeire bízza történetét, a címadó motívum pedig mintha e kifejezőeszközök kitüntetettjének, a montázsnak az esszenciáját valósítaná meg. Hiszen a zsebtolvajlás „művészete” is gyors snittekből, ha többen dolgoznak együtt, akkor villanásnyi váltásokból áll, ahogy vándorol a bankó vagy a pénztárca kézről-kézre, zsebből-zsebbe. Amiképpen a főhős számára a zsebtolvajlás bűne önmegvalósító „sorsesemény”, úgy Bresson számára az akciók képi-hangi feldolgozása hasonlóképpen válik kinematografikus filmeseménnyé.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15847

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -