rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Halványkék szemek

Kránicz Bence

The Pale Blue Eye – amerikai, 2023. Rendezte: Scott Cooper. Írta: Louis Bayard regényéből Scott Cooper. Kép: Masanobu Takayanagi. Zene: Howard Shore. Szereplők: Christian Bale (Landor), Harry Melling (Poe), Simon McBurney (Hitchcock), Timothy Spall (Thayer), Gillian Anderson (Julia). Gyártó: Cross Creek Pictures. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 128 perc.

Ford és Wayne, Hitchcock és Stewart, Scorsese és De Niro – ha szerényebb eredményekkel is, de rendezők és férfisztárok e hollywoodi párosai mögé zárkózik fel Scott Cooper és Christian Bale, akik immár harmadik közös filmjüket mutatták be, ezúttal a Netflixen. Bale egy interjúban a „bosszú etikájáról” szóló trilógiaként említi a Halványkék szemekkel záruló ciklust, ám hogy ebben az 1830-ban játszódó történelmi krimiben ki áll bosszút és miért, már a történet fordulatairól árulna el a kívánatosnál többet. Még úgy is, hogy az alapanyag széles körben ismert: Cooper Louis Bayard magyarul is megjelent regényéből rendezett meglehetősen szöveghű adaptációt, amelynek egyetlen jelentős módosítása – a detektív egyes szám első személyű elbeszélésének átigazítása külső nézőpontú történetté – éppen a nyomozati beszámoló vallomásos jellegét cseréli hagyományosabb műfaji közelítésmódra.

Ám a Halványkék szemek egy olyan könyv feldolgozása, amely maga is irodalmi előképre támaszkodik. Bayard Edgar Allan Poe rövidsége ellenére is eseménydús életét gazdagítja egy gyilkosságsorozat fiktív kalandjával, a költőnek a West Point-i katonaiskolában töltött évére időzítve. A fiatal Poe ekkor ismerkedik össze az egyik kadét bizarr halálának ügyében nyomozó, morózus detektívvel, a két férfihős viszonyának alakulása – és Bale, illetve a Harry Potter-sorozatból ismerős Harry Melling alakítása – köré épül Cooper filmje is. Az atmoszféra kellemesen borongós és a Poe-szavalatok alig hatnak mesterkéltnek, így azt sem bánjuk különösebben, hogy a történelmi miliő az érzelmi hatás elé tolakszik. Nem a rejtély a legizgalmasabb, hanem hogy Cooper két órán át félrevezeti nézőit: hinnénk, régi vágású krimit látunk, az utolsó csavar viszont a noir bűnbeesés-történetei felé kormányozza a Halványkék szemeket. Ez jobban is illik egy olyan filmhez, amely már címében is egy végzetes találkozásról szóló, Poe stílusát imitáló verset idéz.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15845

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -