rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Fehér zaj

Pethő Réka

White Noise – amerikai, 2022. Rendezte: Noah Baumbach. Írta: Don DeLillo regényéből Noah Baumbach. Kép: Lol Crawley. Zene: Danny Elfman. Szereplők: Adam Driver (Jack), Greta Gerwig (Babette), Don Cheadle (Murray), Raffey Cassidy (Denise). Gyártó: NBGG Pictures / Heyday Films / A24. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 136 perc.

Don DeLillo már 1985-ben megírta, hogy állandó zajjal vesszük körül magunkat, csak hogy ne kelljen meghallanunk a racionalitást, pedig akkor még nem is volt internet. A tévé, a rádió, a reklámok olyan fehér zajként működnek, amelyek segítenek abban, hogy kikapcsoljuk a logikus gondolkodásunkat, épp úgy, ahogy a valódi fehér zaj segít az elalvásban. A civilizációs vívmányokba vetett feltétlen hitünk mellett nincs szükségünk a gondolkodásra, a szupermarket a templom, a környékünk négyzetméterára határozza meg, mennyire vagyunk kitéve a természeti katasztrófáknak. Noah Baumbach a regény hű adaptációját készítette el – változtatásra nem is volt szüksége, hiszen legfeljebb csak még aktuálisabb lett a szatirikus társadalomkritika.

Jack Gladney a Hitler-tudományok oktatója a tanszéken, amelyet ő talált ki. Elismertsége és népszerűsége alkalmassá teszi, hogy legitimálja újonnan érkező kollégája ismereteit is – nem a tudás számít, hanem a kapcsolatok. Saját és felesége, Babette korábbi házasságaiból származó gyerekeikkel élnek boldog családi életet az amerikai álmot megtestesítő elővárosi otthonukban. Amikor egy veszélyes anyagot szállító tehervonat balesetet szenved a közelükben és a mérgező anyag toxikus eseményt hoz létre, városukat evakuálják és a család is beáll az autókonvojba. Ahogy a regényben, ezúttal sem maguk az események igazán fontosak, hanem hőseink reakciói és az érveik mögött álló gondolatiság. A veszélyt hosszan és lármásan élik meg, mégis, amikor végre hazamehetnek, az csak említés szintjén jelenik meg: nincs megkönnyebbülés, nincsenek örömkönnyek. Baumbach szellemes vizuális ötletei mellett a két színész őszinte és természetes játéka teszi kiemelkedővé az adaptációt: apró gesztusaik tökéletesen ellensúlyozzák karikatúra-szerű, stilizált mondataikat. Párhuzamosan beszélő és egymást – szó szerinti is szimbolikus értelemben – meg nem halló karaktereik fanyar kritikát mutatnak a társadalomról.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15843

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -