rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

La caida

Árva Márton

La caida – argentin, 2022. Rendezte: Lucia Puenzo. Írta: Mónica Herrera és Samara Ibrahim. Kép: Nicolás Puenzo. Szereplők: Karla Souza (Mariel), Hernán Mendoza (Braulio), Deja Ebergenyi (Nadia), Claudia Lobo (Carmen). Gyártó: Filmadora / Madam. Forgalmazó: Amazon Prime. Feliratos. 95 perc.

A szexuális zaklatási ügyek kulcskérdése, hogy az érintettek környezete miként reagál a történtekre, az egyedi esetek magukkal vonják-e a közösségi viszonyok és megszokások felülvizsgálatát. Így a témában készült filmek (a Kételytől Az asszisztensen át a Szép csendbenig) gyakran választják külső szemlélők – a mozinézőével rokon – elbeszélői nézőpontját, kihangsúlyozva a visszaélés felderítésének és számonkérésének feladatait. A La caida ebből a szempontból éppen azért fontos munka, mert a tanú(k) és az áldozat útjának szétszálazhatatlansága mellett érvel.

A húszas évei végén járó Mariel tapasztalt műugró, akár olimpiai aranyra is esélyes lehet, azonban a páros ugrás világversenyére készülve lesérült társát a válogatott edzője egy 14 éves zöldfülűvel, Nadiával helyettesíti. Marielnek először csak a választás szúr szemet, de később az is, hogy a köztiszteletben álló, hatvan körüli tréner módszere a kamaszlány iránti egyre intimebb bizalmon alapul. Az alkotók legtalálóbb ötlete, hogy az ügy – sajnos megszokott – relativizálását igyekeznek a néző által közvetlenül is átélhetővé tenni. A végsőkig lebegtetik, vajon a kényszeres szexfüggő, az alkoholt sem megvető Mariel értelmez félre egy ártatlan helyzetet, vagy zaklatott, megbízhatatlannak tűnő perspektívája maga is bizonyíték a csapaton belüli túlkapásokra. Kár, hogy Lucía Puenzo ezeket az árnyalatokat – főleg témájában is hasonló művéhez, a Halgyermekhez képest – kevésbé a filmes kifejezés ötletes megoldásaira, inkább a színészekre és a szimbólumokra bízza. A két műugró szinkronba kerülése szépen rajzolja ki a sorsközösségüket, de Puenzo egy sor tolakodó nemzeti (Nadia a ‘68-as mexikói tiltakozásokat éppen a közelgő olimpia miatt erőszakkal elfojtó mészárlás helyszínén lakik) és univerzális (Mariel a szűkös uszodából a határtalan tenger felé törekszik) jelképpel is megterheli a filmet. Puenzo filmjét így inkább problémafelvetései, mintsem az átütő filmélmény miatt lehet dicsérni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15842

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -