Varró Attila
Les passagers de la nuit – francia, 2022. Rendezte: Mikhaël Hers. Írta: Mariette Desert, Maude Ameline és Mikhael Hers. Kép: Sébastien Buchmann. Zene: Anton Sanko. Szereplők: Charlotte Gainsbourg (Élisabeth), Quito Rayon-Richter (Matthias), Noée Abita (Talulah), Megan Northam (Judith). Gyártó: Nord-Ouest Films / Arte France. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 111 perc.
Mikhaël Hers a továbbra is divatos nyolcvanas
évek-nosztalgiát meglovagolva a szintipop, a neon és a susogós melegítők
évtizedébe helyezte legújabb filmjét, az Éjszakai átutazók ráadásul
legalább annyira szól a korszak francia kisemberének közérzetéről, mint a
történet fókuszában lévő család dinamikájáról. A sztori 1981-től indulva
egészen 1988-ig kíséri a traumatizált, frissen elvált anyuka, Elisabeth és
családja sorsát. A Charlotte Gainsbourg által megformált főhős az egyedülálló
anyasággal, a tinédzserkort lassan maguk mögött hagyó gyerekei elengedésével,
karrierkrízissel és korábbi rákbetegségének árnyékával is küzd.
Bár ennyi csapás elsőre
túlzásnak tűnhet, az alkotók jó arányérzékkel adagolják a drámát, a
cselekménykényszert pedig a korabeli Párizs életképei és a város, valamint a
korszak ezeken átszűrődő különös hangulata is oldják. Hers ugyan néhányszor
enged a csábításnak és elcsépelt vágóképeket illeszt be az Eiffel-toronyról,
azonban a francia főváros utcái, a család ízlésesen berendezett polgári lakása
és a másik fő helyszínt adó rádióstúdió is sajátosan ragadják meg a nyolcvanas
évek miliőjét. Ebben segítenek Sébastien Buchmann operatőr kopottas, hol meleg,
természetes színekben, hol pedig neonban ázó képei, melyek pastiche-jelleget
kölcsönöznek a végeredménynek. A film motorja azonban mégiscsak Charlotte
Gainsbourg, aki kifinomult színészi eszközökkel építi fel a kezdetben saját
helyét kereső, önbizalomhiányos, majd a több évet felölelő történet végére
céltudatossá váló Elisabeth figuráját. Az életközepi krízisen túllendülés egyes
állomásait Gainsbourg apró gesztusokkal jeleníti meg, végig érzékeltetve a
karakter törékenységét és traumáit. Jól működnek a mellékszereplők is, főleg Talulah
figurája, akivel a főhős a film címét is adó éjszakai rádióműsorban találkozik.
Elisabeth mintha fiatalkori önmagát látná a fiatal, Párizsban kóborló lányban,
aki ezáltal a történetet végigkísérő anyaság motívumát is mélyíti. Az Éjszakai
átutazók így egy melankolikus, mértéktartó, szépen lekerekített
családdrámaként cseng le.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 55-55. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15831 |