rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Menekülj!

Csomán Sándor

Leave – norvég, 2022. Rendezte: Alex Herron. Írta: Thomas Moldestad. Kép: Sjur Aarthun. Zene: Jamie Christopherson. Szereplők: Alicia von Rittberg (Hunter), Stig R. Amdam (Torstein), Ellen Dorrit Petersen (Cecilia), Morten Holst (Kristian), Herman Tømmeraas (Stian), Clarence Smith (Raylan). Gyártó: Trollbound Entertainment. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Szinkronizált, 106 perc.

Úgy meghatározni önmagunkat, hogy a múlt jelentős momentumai – melyek közvetett módon befolyásolják személyiségünket – hiányoznak, szinte lehetetlen. Azok, akik nem tudják pontosan honnan is jöttek, a legtöbb esetben azt sem tudják, merre tartsanak: az identitást alapjaiban meghatározó talapzat biztos tudása nélkül (ami örökbefogadott gyerekeknél is elég gyakori) nem lehet egyről a kettőre jutni, még akkor sem, ha mindenkinek jobb lenne a sötét titkokat rejtő dobozon lakatot tartani.

Ezzel a vakfolttal küzd Hunter is, aki 25 évesen fejébe veszi, hogy egyszer és mindenkorra kideríti, miért hagyták ott csecsemőkorában egy temetőben, fordított kereszttel a nyakában. Hosszas kutatómunkája egészen Norvégiáig vezeti, ahol rövid úton megtalálja közvetlen rokonságát, ám válaszok helyett inkább a nyugtalanító jelek, továbbá a szénné égett hozzátartozó lidérces látogatásai sokasodnak és ahogy mindig: senki sem az, és semmi sincs úgy, ahogy elsőre elképzeljük. Alex Herron nagyjátékfilmes debütálása a premissza alapján figyelemre méltó anyag is lehetne: egyszerre a régmúlt eseményeinek árnyékából kiutat kereső Hunter személyes drámája és természetfeletti elemekkel felvértezett thriller, melynek középpontjában a halott anya folyamatos feltűnésének kínzó körülményei állnak.

Innentől Hunter kettős szerepbe kényszerül: egyrészt magányos nyomozóként össze kell raknia szilánkosra tört múltjának apró darabkáit, illetve meg kell szabadítania családját a mérgező vallási fundamentalizmus téveszméitől – akár vér(r)ontás árán is. Nem lehet mondani, hogy kommersz horrorok kliséit mantrázó kerettörténet (elveszett napló, elvesztett hozzátartozó, elszigetelt helyszín) mentes a kurrens kérdésektől (Hunter énkeresése), azonban a fantáziátlan, kiszámítható fordulatokban tobzódó forgatókönyv ezerszer látott konklúzióba menekül: lehet, hogy mégsem ésszerű ennyire szorosan olvasni a Bibliát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15826

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -