rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Egy boldog ember

Gyöngyösi Lilla


Un homme heureux – francia, 2023. Rendezte: Tristan Séguéla. Írta: Guy Laurent és Isabelle Lazard. Kép: Frédéric Noirhomme. Zene: Amin Bouhafa. Szereplők: Fabrice Luchini (Jean), Catherine Frot (Édith/Eddy), Philippe Katerine (Francis), Artus (Thomas). Gyártó: Gaumont / France 2 Cinema. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 99 perc.

 

A francia kisváros konzervatív polgármesterének felesége, Édith bejelenti: férfivá akar válni – épp a választási kampány hajnalán. Tristan Séguéla a megszokott drámai hangnem helyett vígjátékban dolgozza fel a transznemű férfi eszmélését, ám betartja az örök szabályt: nem a kisebbség képviselőjén nevetünk, hanem vele. A környezetén, legyenek azok maradi politikusok vagy az LMBTQ+ támogatói csoport tagjai. Az ideológiák útvesztőjén, a férj, Jean kétségbeesésén, az abszurd helyzeten, de sosem Édith érzésein és vágyain.

Az ártatlan francia vígjáték empatikusan közelít a témájához, hiszen leszögezi: Édith továbbra is szereti a férjét, de megingathatatlan az elhatározása, hogy végre önmaga legyen. A film egyfajta másság-gyorstalpaló, amely fogalmakat magyaráz meg, félreértéseket tisztáz és ellentmondásokat old fel. A fókusz egy idő után a meghasonlott Jeanra kerül, így Édith átalakulása mellett leegyszerűsítően bár, de az ő jellemfejlődését is megismerjük.

Nem lehet ugyanakkor elmenni amellett, hogy az Egy boldog ember Magyarországon 18 éven aluliak számára nem ajánlott, a születési nemtől való eltérés „problémájának” vígjátéki ábrázolása és a happy end miatt. Míg más országokban 6, illetve 10 éves kor felett nézhető, és eleve kicsi az esély, hogy tinédzsereket érdekelne egy hatvanas francia pár botladozása, a tiltás a potenciális közönséget (a középkorú házaspárokat) is elriaszthatja, hiszen feltételezhetően súlyosan erőszakos vagy durva darabra számítanak. A paranoid „óvintézkedés” érvelése ráadásul önmagát számolja fel: a filmből világosan kiderül, hogy Édith korántsem külső nyomásra, propaganda hatására lett transznemű, nincs is tisztában az ezt övező dogmákkal. Csak szeretne azzá válni, akinek mindig is érezte magát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/05 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15811

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -