rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

A bostoni fojtogató

Tüske Zsuzsanna


Boston Strangler – amerikai, 2023. Rendezte és írta: Matt Ruskin. Kép: Ben Kutchins. Zene: Paul Leonard-Morgan. Szereplők: Keira Knightley (Loretta), Carrie Coon (Jean), Alessandro Nivola (Conley), Chris Cooper (Jack). Gyártó: 20th Century Studios / Scott Free Productions. Forgalmazó: Disney+. Szinkronizált. 112 perc.

 

Ahogy David Fincher Mindhunterjének köszönhetően 2017-ben a kályhától indulva kísérhettük végig a sorozatgyilkos fogalmának világrajöttét, úgy 2023-ban – Matt Ruskin író-rendező jóvoltából – az alműfajt Új-Hollywoodban hódító útjára indító bostoni fojtogató rémlegendájának születése mellett bábáskodhatunk. Az oknyomozó újságírók főszerepbe helyezésével az igaz sztorik feldolgozásában jártas Ruskin (Crown Heights) egyszerre lépked az élvonalbeli kolléga dokumentarista jegyeket viselő opusza, a Zodiákus nyomdokain, valamint a valóságot híven rekonstruáló Az elnök emberei útján. Így aztán a tárgyszerűség és nem a divat mondja meg Ruskinnak, hogy a szemszög – szemben az 1968-as, klasszikus verzió többszálú történetével – ezúttal két újságírónőhöz tartozik.

Loretta McLaughlin a Boston Record American életmód rovatában női témákkal kényszerül elaprózni tehetségét, miközben bármikor leiskolázná a bűnügyi szekció teljes impotens férfi garnitúráját. Miután saját kutatásai nyomán mintázatot fedez fel néhány hátborzongató gyilkosság esete közt, zsebre vágva ezzel az ugyancsak cselekvésképtelen rendőri gárdát is, a „bostoni fojtogató” nevet adva az elkövetőnek, örökre beírja a nevét a kriminalisztika történelmébe. Mivel főnöke továbbra is zöldfülűnek ítéli Lorettát, beosztja mellé az oknyomozásban tapasztalt Jane Cole-t, egyébként nyerő párosukat marketing eszközként felhasználva a lapeladáshoz.

A film értelmezési tartományait tekintve keletkezik némi párhuzam a meggyilkolt nőáldozatok és az elnyomó férfiuralomnak kitett, magukat megvalósítani kívánó nők helyzete között, a karakterek finom árnyalásának köszönhetően A bostoni fojtogató mégsem válik feminista kiáltvánnyá. Ruskin alkotása nem nélkülözi teljesen a dermesztő részleteket, de nem is él igazán látványos thriller-mutatványokkal: csupán a tényeket tárja fel visszafogott eszköztár, izgalmas korrajz, jóleső képi világ és remek alakítások kíséretében.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/05 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15802

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -