rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Oldalak egy képregényből

Fekete Tamás


Funny Pages – amerikai, 2022. Rendezte és írta: Owen Kline. Kép: Hunter Zimny. Szereplők: Daniel Zolghardi (Robert), Matthew Maher (Wallace), Miles Emanuel (Miles), Michael Townsend Wright (Barry). Gyártó: A24 / Elara Pictures. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 86 perc.

 

A képregények mozis térhódítását nem csupán a Marvel- és DC-adaptációk lassan követhetetlen mértékű inváziója jelzi, hanem az is, hogy a képregényalkotók is egyre többször jelennek meg főhősként, lassan méltó vetélytársaivá válva a kanonizált festőknek is. A műfaj a vígjátéktól a horrorig bármi lehet, sőt több olyan film is született már, ami valós személy alakjának állít emléket (mint a 2003-as Sikersztori, vagy a 2017-es Marston professzor és a két Wonder Woman). A színészházaspár, Kevin Kline és Phoebe Cates közös gyermeke, Owen Kline első nagyjátékfilmjében egy felnövéstörténetet csomagol a színes papírborítóba. Főhőse, a végzős középiskolás Robert mindenáron képregényrajzoló akar lenni; tanára, Mr. Katano azonban azt ajánlja neki, felejtse el az akadémikus oktatást, ne menjen egyetemre, inkább keresse meg saját egyéni hangját, mindezek mellett pedig legyen merész, pimasz és felforgató.

Főhőséhez hasonlóan Kline is éppen ezt az útmutatást követi: filmje ezáltal sokkal személyesebb lesz, mintha épp azt tárná a világ elé, milyen volt híres szüleivel felnőni, vagy éppen kiskamaszként szerepelni Noah Baumbach rendezésében, A tintahal és a bálnában. Kline a maga útját akarja járni, bármilyen rögösnek is tetszik; igyekszik rálelni saját stílusára, miközben le sem tagadhatná azokat, akik hatottak rá, és megpróbál állandóan meglepni. Fiatal főhőse rácsodálkozik egy-egy különösen szépen használt színezésre vagy kihúzásra, de alapvetően nem használja azokat, és következetesen fekete-fehér kockákban gondolkodik – a rendező pedig 16 milliméteres filmen örökíti meg fura és bizarr, néha kifejezetten visszataszító, és néha kiismerhetetlennek maradó szereplőinek arcélét. Hőse kezében a tus végül nem az ismertség, csak egy szerencsétlen baleset eszköze lesz; Kline ennél biztosabban tartja kezében kameráját, noha még első filmje után is kérdéses, lesz-e elég rajongója művészetének.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/05 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15801

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -