rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek

Pauló-Varga Ákos

La vaca que cantó una canción hacia el futuro – chilei, 2022. Rendező: Manuela Infante és Fernanda Urrejola. Kép: Inti Briones. zene: Pierre Desprats. Szereplők: Mía Maestro (Magdalena), Enzo Ferrada Rosati (Tomas), Benjamin Soto (Pablo). Gyártó: Cinémadefacto / Wood Producciones. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 98 perc.

A chilei Francisca Alegría első egész estés műve költői, mágikus realista mese, amely ember és természet törékeny kapcsolata körül forog egy transzgenerációs családi dráma keretében. A film egy ökológiai katasztrófával indít: egy cellulózgyár ténykedésének hála a drónnal felvett látképekben elénk táruló chilei vidék élővilága pusztulásnak indul. Haltetemek úsznak a folyó felszínén, majd sodródnak ki a partra, a szennyezett vízből pedig túlvilági Bolygó Kapitányaként emelkedik ki motoros overálban a rég halottnak hitt Magdalena. Mint kiderül, a nő évtizedekkel ezelőtt öngyilkos lett, motorjával a folyóba hajtott. A halálból visszatért Magdalena, akitől még az elektronikus eszközök is megkergülnek, felkeresi egykori férjét és mára felnőtt, orvos lányát, Ceciliát. Így egy bizarr újraegyesülés keretében törnek felszínre a régi sérelmek, miközben a család körül szép lassan tönkremegy flóra és fauna.

Alegría filmje túlságosan ködös és széttartó ahhoz, hogy a családi dráma vagy az ökológiai mondanivaló igazán érvényesülni tudjon, holott Magdalena karaktere egyszerre hivatott jelképezni az emberiség kollektív lelkiismeretét és a család bűntudatát. Ám a cselekmény túlterhelt, például Cecilia transzgender gyermekének, Tomasnak az identitáskrízise által. A film nem sokat kezd ezekkel az egyébként hangsúlyosnak szánt motívumokkal, sőt a fabula egyik fontos pillérjeként szolgáló ökokritikus olvasat nyom nélkül eltűnik a bő másfél órás játékidő végére. Rosati színészi bravúrján túl a mű legnagyobb erénye a stílusos és hatásos látvány. Inti Briones operatőr és Bernardita Baeza látványtervező sokat hozzátesznek a mágikus realista hangulathoz – nagy kár, hogy a rossz ritmus és a csikorgó dramaturgia nem engedi közel a nézőt ehhez a különös világhoz.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15775

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -