rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Követés

Kovács Patrik

Feed – svéd, 2022. Rendezte: Johannes Persson. Írta: Paolo Vacirca és Henry Stenberg. Kép: Hanna Kriisa. Zene: Oscar Fogelström. Szereplők: Molly Nutley (Elin), Joel Lützow (Jens), Sofia Kappel (Josefin), Emelina Rosenstielke (Ava). Gyártó: Scandinavian Content Group / Nordisk Film / Ninetone Group. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 100 perc.

Vajmi keveset reszkíroz első rendezésével a svéd Johannes Persson: a Követés – habár gyártási közegét tekintve észak-európai darab, mely az utolsó fillérig helyi tőkéből forgott – az amerikai slasher tematikai és stílusbéli sztenderdjeihez igazodik, így aztán kétség sem férhet az exportképességéhez. A sztori ismerősen egyszerű: néhány huszonéves influenszer meghívást kap egy tóparti luxuskempingbe, ahol nincs más teendőjük, mint pár bombasztikus videó révén hírverést csinálni a meghitt kis üdülőparadicsomnak. Közben viszont rájönnek, hogy a tavat egy ősi boszorkány lakja, majd az emberhúsra éhező szörnyeteg annak rendje és módja szerint el is kezdi levadászni a megszeppent fiatalokat.

Nagy kár, hogy a Követés konvencionális rémmese marad, és a diszkréten pikáns alaphelyzet (korunk hősei, az internetes véleményvezérek megütköznek a természet erőivel) ellenére szinte teljességgel idegenkedik a társadalomtudatos nézőponttól. Sokkal érdekfeszítőbb lehetett volna a mozi, ha a történet arról szól, hogyan próbálják meg a komfortzónájukból kirángatott youtuberek még a halál torkában is uralni a pillanatot és lájkokra váltani az őket körülölelő rettenetet. Persson azonban éppoly tétovának mutatkozik az anyagkezelést illetően, mint a „szellemjárta üdülőhely” titkait szívükben egyre növekvő kétellyel filmező hősei. Az első negyven perc szüzsészinten és hatástechnikailag is remek, a második játékrészre azonban megsokasodnak a Követés gyermekbetegségei. A cselekményvezetés botladozóvá válik, a kezdetben kellően összetettnek tűnő figurák elveszítik karizmájukat, sőt a végső, kínosan hiteltelen fordulat örvén a film már-már kilép a horror szűken vett tartományából. Pedig a rendező formaérzékenysége vitathatatlan – a Követésben harmonikusan simul össze a summer camp slasher öröksége a found footage filmek stílusvilágával –, de nehéz szabadulni a gondolattól, hogy végig benne rejlett egy nagyságrendekkel jobb, élvezetesebb mozi lehetősége.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15769

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -