Vajda Judit
Mascarade – francia, 2022. Rendezte és írta: Nicolas Bedos. Kép: Laurent Tangy. Zene: Anne-Sophie Versnaeyen. Szereplők: Pierre Niney (Adrien), Marine Vacht (Margot), Isabelle Adjani (Martha), François Cluzet (Simon), Emmanuelle Devos (Carole). Gyártó: Les Films De Kiosque / Pathe. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 134 perc.
Habár
a sztorileírás elcsépelt thrillert sejtet, a Veszedelmes vonzódásnak azért is érdemes adni egy esélyt, mert az a
francia forgatókönyvíró-rendező, Nicolas Bedos jegyzi, akinek a csodálatosan
mély értelmű 2019-es Boldog időket köszönhetjük.
Bedos ezúttal valami egészen mással jelentkezett, de ami először túlbonyolított
szerelmes filmnek, majd szexi szélhámosmozinak mutatta magát, ahogy feltárul
előttünk a maga valójában, sokkal többé válik.
Az
első jelenetben vonzó fiatal párt látunk egy hotelszobában, akik mintha
valakiket épp átvertek volna, mert szökni készülnek, hogy a lány brutális megtámadása
vessen véget a szerencséjüknek. Az ezt követő eseményeket flashbackekben kapjuk,
és először csak kapkodjuk a fejünket, mert az Alkony sugárút aszimmetrikus párja (a szélhámosduó férfi tagja
idősebb nők kiszolgálásából tartja el magát, ráadásul még író is!) csakhamar az
Álom luxuskivitelben elveszett, saját
úton járó, mégis egymásba kapaszkodó szerelmeseinek adja át a helyét, miközben
az egésznek egy bírósági tárgyalás ad flashback-keretet.
Mindez
lehetne kaotikus is, de a Veszedelmes
vonzódás mesterien van felépítve és briliánsan megírva, olyan organikus
műfajváltásokkal, hogy észre sem vesszük, mire kiderül, hogy a legnagyobbakat
idéző, kiváló neonoirt látunk. Aminek ráadásul lélektanilag is remekül, zsánerfilmtől
szokatlanul mélyen meg van ágyazva. És az egész olyan, mint egy jól becsomagolt
ajándék: ahogy hántjuk le a rétegeket, a műfaji sablonoknak tűnő klisékről is
kiderül, hogy volt mögöttük tartalom. Ráadásul olyan színészgárda vezeti elő,
mint Isabelle Adjani, François Cluzet és Emmanuelle Devos, de az összes veteránt
lejátssza a vászonról a két főszereplő, az Ozon-féle Fiatal és gyönyörűben látott Marine Vacth, aki azóta igazi
színésznővé forrta ki magát, és Pierre Niney, aki már bizonyította pár filmben,
hogy több mint egy gyönyörű szempár, de talán sosem volt még ilyen sebezhető. Az
ő játékuk miatt találnak Bedos frappánsan megírt párbeszédei egyenesen a szívünkbe,
hogy a színészek és az alkotók a végén egyesült erővel egy utolsó csavarral
azért facsarjanak még rajta egyet.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 54-54. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15758 |